Idrettsglede i Fredrikstad

Det var 16 år siden sist Fredrikstad SK arrangerte Ungdomsmesterskapet, da ble det hjemmeseier på både tempo og fellesstart. Siden den gang har klubben byttet navn (tdl. Stjernen Sykkel) og nye mestere har blitt kronet. Nesten 260 ryttere og 63 klubber var representert. Det ble mye fart og spenning i de lett kuperte løypene blant jordene i Østfold.

Ungdomslekene ble i sin helhet gjennomført på lørdagen. Dagen ble innledet med tempo for 10 årsklassene. 6 gutter og 5 jenter stilte på startstreken i den fem kilometer lange løypa. I 11-12 årsklassene stilte henholdsvis 41 gutter og 6 jenter til start. Disse syklet en løype på ti kilometer på sin tempo. Etter en kort pause med premiesermoni var det på den igjen for de spreke syklistene. For 10 årsklassen ventet to runder av fem kilometer, mens 11-12 årsklassen kjørte fire runder i den samme løypa.

Ungdomsmesterskapet ble innledet lørdag med tempo for samtlige klasser. Her ble det kjørt 10 og 15 kilometer i henholdsvis 13-14 og 15-16 årsklassene. I 13-årsklassene var Anne Dorthe Ysland fra Gauldal SK og Oskar Myrestøl Johansson fra Grimstad raskest. I 14-årsklassene var Mari Hole Mohr fra Stavanger SK og Jørgen Vingen Ekren fra Gauldal SK raskest og fikk æren av å ikle seg UM-trøya, laget spesiellt for anledningen. I 15 årsklassene var Amalie Lutro fra Stavanger SK og Daniel Årnes fra Sandnessjøen OCK sterkest. Mens det i 16-årskalssene var Hedda Wallstrøm Johansen fra Bærum OCK og Henrik Schwalb fra Stavanger SK som fikk tittelen ungdomsmester på tempo 2015.

På ungdomsmesterskapets andre dag var fellesstart på programmet. Først ut var klassene M14 og M13. De syklet totalt 48 kilometer fordelt på tre runder av 16 kilometer. I 14-årsklassen var Sondre Slemdahl fra Kristiandsands CK sterkest og spurtet inn til seier på tiden 1:23.31. Rett bak kom Sakarias Koller Løland fra Fana IL Sykkel. Tredjeplassen gikk til Bendik Gjøs fra Horten OCK, 1 sekund bak vinneren. I 13-årsklassen gikk seieren til Oskar Myrestøl Johansson fra Grimstad SK. Han syklet de 48 kilometerne på 01:21.29. Rett bak og dagens andremann ble Magnus Sørbø fra Gjerstad IL. Tredjeplassen gikk til Thristan Engebø Ullebø fra Sogn CK, 2 sekunder bak vinneren.

Likeledes som herreklassene tidligere på dagen ble det tett i innspurten av kvinner 13-14 klassene. I 13-årsklassen spurtet Anne Dorthe Ysland fra Gauldal SK inn til seier foran Rikke Steen Enstad fra Horten OCK og Solveig Haugen fra Kristiandsands CK. Jentene brukte 01:06:15 på de 32 kilometerne. I 14-årsklassen var Ida Langørgen fra Gauldal SK sterkest. Hun spurtslo Silje Mathisen fra Halden CK og Hedda Kristiansen fra CK Nittedal.

Også for M15 og M16 ble det tett om de første plassene. Begge klasser kjørte runder og totalt 80 kilometer. I M15 var Tobias Halvorsen fra Kristiansands CK først over målstreken. Andremann ble Ludvig Fischer Asheim fra SK Rye ett sekund bak. Tredjeplassen gikk til Vegard Løvdal fra TVK Sykkel. Vinnertiden ble 02:14:41. I M16 spurtet Simen Nordahl Svendsen fra Konnerud IL inn til seier. Slått på streken ble Eirik Lunder fra Stavanger SK. Tredjeplassen tok Magnus Tofte fra Kristiansands CK Gutta brukte akkurat over to timer på de 80 kilometerne.