Knallstart for Norge i Terreng-VM

Junior Eirik Sverdrup Augdal (Raumer Rytter SK/Team Herbalife 24 Raumerrittet) kjørte inn til en meget sterk sjetteplass under dagens terreng-VM i Sør Afrika. Dette er beste norske prestasjon av en
herresyklist i VM rundbane på mange år. Tyske Lars Baum vant rittet.

Eirik Sverdrup Augdal har egentlig flyttet fokus over på langrennsatsning foran årets sykkelsesong. Han valgte imidlertid å stille til start under junior-NM terreng rundbane tidligere i sommer. Her vant 18 åringen overlegent og fikk samtidig VM plass. Rett etter NM gjennomførte Eirik en planlagt operasjon i begge beinhinnene. Dette satt han ut av trening i en periode, og han kom derfor til VM uten noen optimal oppladning.

«Jeg fikk ut det jeg var god for i dag. Med tanke på operasjonen jeg hadde i sommer er jeg veldig fornøyd med dagens resultat», sa en strålende fornøyd Augdal etter målgang.

«Dette er en meget sterk prestasjon av Eirik. Det er også veldig bra nivå på årets junior-årgang. Det gjør bare prestasjonen enda sterkere», sier en fornøyd sportssjef Hans Falk fra Sør Afrika.

I dagens VM var det deltakere fra store deler av verden på plass. Det var 15 ulike nasjoner inne topp 20. Nasjoner som USA, New Zealand, Canada, Colompia, Mexico hadde i tillegg til de fleste europeiske land ryttere til start. Lars Petter Nordhaug er den siste mannlige  terrengsyklisten i Norge  som har tatt medalje i et Terreng-VM med sitt sølv fra juniorklassen i 2001.

Slik var rittet:

Augdal hadde ingen optimal startposisjon med startnummer 41(41. beste startposisjon). På terreng rundbane har startposisjonen ekstremt mye å si, og man bruker mye krefter på å komme seg frem i feltet. Etter kun 7 minutter kjøring hadde Eirik avansert til en 13. plass. Han fortsatte å kjøre seg fremover og etter 2 av i alt 5 runder lå han på sjetteplass kun 35 sekunder bak sølvet. Han stabiliserte seg etter hvert på en sjetteplass, men med en runde igjen var han nede på syvende. Med en sterk sluttspurt tok han imidlertid tilbake sjetteplassen. I mål var han 1.46 bak vinneren, og 44 sekunder bak medaljeplass.

Norske utøvere videre i VM:

Fredag 30. august:

Terreng Rundbaneritt K U23 13.00:

- Ingrid Sofie Bøe Jacobsen, Halden CK

Terreng Rundbaneritt M U23 kl. 15.15:

- Edvard Vea Iversen, Lillehammer CK/Norge

Lørdag 31. august

Terreng Rundbaneritt K Elite 12.30:

- Gunn Rita Dahle Flesjå, Sola CK/ Multivan Merida
- Lene Byberg, Bryne CK

Søndag 1. september

Terreng sprint K elite 11.00: