Midtsveen, Sekse, Hovdenak og Abrahamsen tok seiret i Norge Cup avslutningen landevei Gylne Gutuer

Grusklassikeren Gylne Gutuer var vertskap når året Norges Cup i Landevei skulle avgjøres. I det som er Norges svar på klassikerne skulle rytterne få prøve seg på flere tøffe knekker og ikke minst lange og utfordrende gruspartier. I tillegg la regnet i dagene forkant av rittet inn en ekstra utfordring da mange av gruspartiene hadde blitt svært gjørmete og sleipe.

I K-junior ledet Emilie Røe Utvik fra Bergen CK sammenlagt og det var kun Thale Kikkland Bjerk som kunne ta fra henne sammenlagtledelsen. Junior jentene lå hele rittet sammen med k-senior. Mot mål posisjonerte Natalie Irene Midtsveen (Ringerike SK) seg best, og tok en hva enn kan si noe overraskende seier foran Pernille Larsen Feldmann (Stavanger SK). Tredjeplassen gikk til Silje Mathisen (Halden ck). Sammenlagt ledelsen i Norges Cupen totalt gikk til Emilie Utvik (Bergen CK).

Det var tung på grusveiene i dag, men veldig gøy å få litt tekniske utfordringer hvor det kunne skje mye uventet hele tiden. Det var ikke en selvfølge å sitte med hele veien inn. I spurten var jeg egentlig veldig sliten, men det åpnet seg en stor luke på venstre siden og jeg så at de andre begynte å lure på hverandre så da gikk jeg for en langspurt og det holdt, sier Midtsveen.

I M-Junior var spenningen om sammenlagt serien i Norges Cupen borte, da verken Einar Liseth Pedersen (Åsane VCK) eller Ådne Ihle (Glåmdal SK) stilte til start. Sammenlagt leder Søren Wærenskjold (Ringerike Sk) ville derfor uansett utfall i dagens ritt vinne sammenlagt. Det ble som ventet stor spredning i fra start hos junior gutta, som det ofte blir i Gylne Gutuer. Og ved passering på første runden var feltet blitt kraftig redusert. Utover i løpet fikk etter hvert 4 ryttere en luke ned til resten av feltet. Dette var Runar Sekse (Lillehammer CK) Eirik Lunder (Stavanger SK) Sørensen (Fredriksstad) og Strømseth (Lillehammer CK). På siste runden hadde disse 30 sekunder ned til en jagende trio og 50 sekunder til hovedfeltet. Ut på siste runden klarte trioen bak å komme opp og det ble med det et skikkelig spurtoppgjør hvor Runar Sekse (Lillehammer CK) var sterkest. Andre plassen gikk til Ludvig Fischer Aasheim (SK Rye Sykkel).Tredjeplassen gikk til Eirik Lunder (Stavanger SK)

Utrolig moro med et litt annerledes ritt. Man må være på hugget hele tiden og det nytter ikke å slappe av. Jeg kom avgåre i et brudd tidlig og følte meg sterk og viste jeg hadde en god spurt så moro og ta seieren, sier Sekse.

I K-Senior var det samlet felt de første rundene, men etter hvert fikk 4 ryttere en luke på drøye 30 sekunder. Rytterne i bruddet var Hildegunn Hovdenak (Nesset CK) Ingvild Tangen (Grimstad SK) Marie Flataas (CK Victoria) og Kristin Lucie Falck (SK Rye Sykkel) Utover i løpet økte disse fire avstanden ned til hovedfeltet. Med en drøy runde igjen fikk Hovdenak og Tangen en luke til Flataas og Falck. Istedenfor å gå for spurt dro Hovdenak til og distanserte Tangen og tok seieren. Tangen måtte ta til takke med andre plass, mens Flataas spurtslo Falck i kampen om tredjeplassen. Bak i hovedfeltet spurtet Ingrid Moe (Bergen CK) inn til 5 plass og tok med det Norges Cup seieren sammenlagt.

Unox dominans i M-Senior

I M-Senior fikk To mann fikk gå relativt tidlig. Dette var Asbjørn Amundsen (Oslo Studentene) og Kristoffer Westgaard (Akser CK). Disse jobbet bra sammen og fikk en luke til feltet på drøyt 2 minutt, men feltet var ikke veldig villige til å slippe utbryterne for langt foran. I M-Senior var det også knyttet stor spenning til hvem som ville stikke av med sammenlagtseieren i NorgesCupen. Audun Brekke Fløtten ledet før dagens ritt. Nevnte Fløtten og Unox tok etter hvert affære og stakk fra hovedfeltet og nærmet seg raske de to i front. To runder før mål hadde Fløtten og co kjørt inn utbryterne. Joans Abrahamsen, også fra Unox gikk da til på kontra og opparbeidet seg raskt en luke på drøye minuttet. Luken minket noe mot slutten, men Abrahamsen holdt stand og tok seieren. På andre plass fulgte Unox kompis Syver Wærsted. Tredjeplassen gikk til Eirik Bruland fra Sparebanken Sør. Fløtten kom inn på fjerde plass og klarte med det å sikre seg sammenlagt ledelsen i NorgesCupen.

K-Junior

1. Natalie Irene Midtsveen (Ringerike SK)

2. Pernille Larsen Feldmann (Stavanger SK)

3. Silje Mathisen (Halden ck)