NC 2 Sandnes: Seier til Feldmann, Wærenskjold, Gulliksen og Dahl

Det ble seier til Pernille Larsen Feldmann, Søren Wærenskjold, Line Marie Gulliksen og Herman Dahl i den andre Norgescupen i landevei i Sandnes.

Kvinner junior og senior startet sammen og skulle ut på henholdsvis 4 og 5 runder á 22,2 km.

Det var et samlet felt som kom inn til passering etter den første runden.

Kvinner senior: Først på den tredje runden etablerte det seg et brudd. Det var Karianne Kanebog (CK Victoria) som først fikk en luke. Etter hvert kjempet Linda Wold (Frøy IL) seg opp til Kanebog. Duoen fikk en luke på 50 sekunder, men ble kjørt inn etter hvert. Feltet var samlet da K-senior gikk løs på siste runde. På den siste runden var det mange som prøvde å slite seg løs fra feltet, men ingen maktet å etablere en luke. Det var et samlet felt som kom inn mot målgang. Line Marie Gulliksen viste seg sterkest i spurten og tok seieren foran Ingvild Brattekleiv (Grimstad CK) og Stine Borgli (CK Victoria).

I kvinnenes juniorklasse var det ti utøvere som stilte til start. Disse lå i hovedfeltet sammen med seniorene gjennom hele rittet. Mot slutten var det en gruppe på sju ryttere som skulle gjøre opp om seieren i juniorklassen. Det var Pernille Feldmann (Stavanger CK) som var sterkest i spurten og kunne juble over seier.

I Herrer junior-klassen ble det kjørt knallhardt fra start. Det var et samlet felt ved første passering. Juniorene holdt samme fart som seniorene på den første runden. Det var flere bruddforsøk gjennom hele rittet, men ingen klarte å skaffe seg noen skikkelige luker. Dermed endte det med massespurt, og der var Søren Wærenskjold (Ringerike SK) sterkest og tok seieren.

- Jeg ville egentlig komme med i et brudd, men det gikk ikke. Det var uansett deilig å ta seieren, sa en fornøyd Wærenskjold.

Senior-gutta skulle kjøre åtte runder á 22 km, totalt 177 km. Det ble satt høy fart fra start, og til tross for mange bruddforsøk var det ingen som klarte å skaffe seg noen betydelige luker de første rundene. Etter 4 runder ble feltet splittet opp, og det ble etablert en gruppe på fem ryttere i tet og resten av hovedfeltet var delt i to. I det rytterne gikk inn i den siste runden var det to ryttere i brudd med 40 sekunder ned til hovedfeltet. Duoen i bruddet bestod av Ludvik Aspelund Holstad (Lillehammer CK) og Fridtjof Røinås (Joker Icopal). Uno-X satt med fire ryttere i front av hovedfeltet og kjørte. Mot slutten av den sist runden ble bruddet kjørt inn. Dermed fikk vi et samlet felt med massespurt inn mot mål. Rett før målgang gikk det en velt og mange ryttere gikk i bakken. Det var Herman Dahl (Joker Icopal) som trakk det lengste strået i spurten.

Kvinner Junior topp 3:

1. Pernille Larsen Feldmann (Stavanger SK)

2. Natalie Irene Midtsveen (Ringerike SK)

3. Amalie Lutro (Stavanger SK)

Kvinner Senior topp 3:

1. Line Marie Gulliksen (CK Victoria)

2. Ingvild Brattekleiv (Grimstad SK)

3. Stine Borgli (CK Victoria)

Herrer junior topp 3:

1. Søren Wærenskjold (Ringerike SK)

2. Andreas Hatlestad (Ringerike SK)

3. Tobias Halvorsen (Kristiansands CK