NM gull til Vangen og Tangen

På første dag av NM landevei 2014 sto fellesstart for juniorene på programmet.

Under herrenes juniorritt gikk det tidlig avgårde et brudd på 6 ryttere. Bergen CK hadde med hele 3 ryttere, mens Lillehammer, Ringerike og Rye hadde med hver sin representant. Etter to av totalt fem runder ble bruddet nærmest kjørt inn av et jagende hovedfelt, før luken på 35 sekunder igjen økte til 3 minutter. Flere mindre mellombrudd ble forsøkt etablert, men disse ble gang på gang hentet av feltet. Med rundt 35 km igjen støtet Martin Vangen i fra sine bruddkamerater, og gikk solo i et forsøk på å holde unna for feltet bak. Den taktikken lykkes svært bra, for Vangen så seg aldri tilbake og kunne krysse målstreken til NM gull etter å ha vært i brudd hele rittet.

-  Jeg var ikke sikker på at jeg kom til å vinne før det var igjen 200m til mål. Det var utrolig seigt på slutten, men heldigvis kom det aldri opp noen andre. Jeg er veldig nasjonalistisk av meg, så det er ekstra morsomt med NM gull her på Eidsvoll i jubileumsåret 2014, sa en fornøyd Martin Vangen etter målgang.

De øvrige bruddkameratene ble til slutt hentet av et sterkt redusert hovedfelt. I den avgjørende bakken på sisterunden klarte Erlend Blikra og Thobias Foss å støte i fra de øvrige. Spurten om sølvet tok Blikra forholdsvis enkelt, med Foss inn til bronse. Erlend Blikra var for mange den største favoritten for forhånd, men han nådde ikke helt opp i dag:

-  Dette var ikke noe gøy. Jeg prøvde å gå til i bakken på hver runde, men ble hentet inn hver gang. For min del skulle jeg gjerne hatt en litt hardere løype, sa en mellomfornøyd Blikra etter rittet.

Gull og sølv til Ottestad

I juniorjentenes fellesstart ble feltet tidlig delt i flere grupper. Ut på runde nr 2 av totalt 3 klarte klubbvenninne Tora Helene Sel og Ingvild Tangen sammen å stikke i fra sine konkurrenter. De to så seg aldri tilbake, og kunne til slutt gjøre opp om NM gullet seg imellom.

-  Dette var veldig gøy. Jeg hadde en god dag og det var morsomt å kjøre sammen med Tora. I siste bakken fikk jeg en luke, og kunne kjøre alene inn de siste kilometerne, sa en fornøyd Ingvild Tangen etter målgang,

Topp 3 NM Fellesstarten menn junior:

1.  Martin Vangen, Ringerike SK

2.  Erlend Blikra, Stavanger SK

3.  Tobias Foss, Lillehammer CK

Topp 3 NM Fellesstarten kvinner junior:

1.  Ingvild Tangen, Ottestad SK

2.  Tora Helene Sel, Ottestad SK