Oslo Sportslager - Rye Terrengsykkelfestival over for denne gang

Etter to fantastiske dager med flott vær kom regnet natt til søndag. Heldigvis sto solen igjen høyt på himmelen ved starten på den tredje etappen av Oslo Sportslager – Rye Terrengsykkelfestival. Nattens nedbør hadde gjort forholdene ute i løypa noe vanskeligere, men utøverne så ut til å kose seg på dagen tempo.

Det ble svensk sammenlagtseier i herre klassen. Emil Linde fra Gävle CA forsvarte den røde ledertrøye med seier på dagens tempo etappe. Svensken fullførte på 0:19:14,2. Erik Hægstad fra Fiskum IL Syklet inn til dagens andreplass 9,5 sekunder bak vinneren. Tredjeplassen gikk til Torjus Bern Hansen fra arrangørklubben SK Rye, 22,6 sekunder bak. Nummer to og tre I sammendraget ble henholdsvis Audun Øverbye Hansen, fra Romeriksåsen CK og Fredrik Haraldseth fra Bærum OCK.

I kvinne klassen gikk dagens etappeseieren til Ingrid Sofie Bøe Jacobsen fra Halden CK. Hun vant på tiden 0:24:12,0 hele 01:05,5 foran dagens andrekvinne Felicia Ferner fra Borlänge Cykelklubb. Tredjeplassen på etappen gikk til Elisabeth Sveum fra Raufoss og Gjøvik SK 01:16,4. Hun tok med det også tredjeplassen i sammendraget, mens seieren på dagens etappe gjorde at Jacobsen klatret til topps på sammenlagtlisten og skjøv svenske Ferner ned på andreplassen.

I klassen menn junior syklet Petter Fagerhaug fra Lillehammer Cykleklubb inn til seier. Han vant på tiden 00:19:18,7. Andreplassen på etappen gikk til Sigurd Salberg Pedersen fra TVK, 28,8 sekunder bak Fagerhaug. Drøye sekundet bak kom Martin Emil Siggerud fra Soon CK og tok dermed tredjeplassen på dagens etappe. Siggerud sikret med denne plasseringen også seieren i sammendraget foran nevnte Fagerhaug og Eirik Pettersen, fra Cykleklubben Nittedal.

Raskeste juniorkvinne på dagens tempo og først I sammendraget var Anna Stray Rongve fra CK Haugaland. Hun vant dagens etappe på tiden 0:27:08,8. Andreplassen gikk til Maria Victoria Dammen fra IF Frøy Sykkel, 01:40,3 bak vinneren. Dagens tredjeplass gikk til Gunhild Engen Korsæth fra Lillehammer Cykleklubb. Hun syklet inn 04:28,3 bak den vinneren. Andre og tredjeplassen i sammendraget gikk til henholdsvis Sigrid Andrea Fløgstad fra Moss CK og nevnte Dammen.

Dagens topp 3:

Menn senior: