Oslo Sportslager – Rye Terrengsykkelfestival ruller videre

Andre etappe i Oslo Sportslager – Rye Terrengsykkelfestival ble gjennomført lørdag formiddag. I det som teller som årets fjerde NorgesCup ritt ble det i herreklassen igjen svensk seier til Emil Linde. Etappeseieren i dameklassen gikk til Elisabeth Sveum. I juniorklassene gikk førsteplassene til henholdsvis Martin Emil Siggerud og Anna Stray Rongve.

I klassen herrer senior var det aldri noen tvil. Emil Linde fra Gävle CA satte tidlig standaren på første runde og kjørte alene hele veien til mål. Han fullførte dagens etappe på 1:37:16,6 og sykler fortsatt i den røde sammenlagttrøya. Audun Øvrebye Hanssen fra Romeriksåsen SK sikret seg dagens andreplass, 01:10,0 bak vinneren. Johan-Jørgen Lindgaard Strømberg fra Bærum OCK syklet inn til en tredjeplass 01:42,9 bak vinneren.

I klassen kvinner senior slo de norske jentene tilbake og kapret de to gjeveste plassene forran den svenske sammenlagtlederen. Øverst på pallen etter dagens etappe sto Elisabeth Sveum fra Raufoss & Gjøvik SK. Hun vant på tiden 1:40:11,6. Andreplassen gikk til Ingrid Sofie Bøe Jacobsen fra Halden CK, 41,9 sekunder bak vinneren. Felicia Ferner fra Borlänge Cykelklubb fullførte på tredje plass 01:05,2 bak vinneren og beholder dermed den røde ledertrøya.

I herrer junior klassen syklet gårsdagens andremann Martin Emil Siggerud fra Soon CK inn til seier. Han vant på tiden 0:58:15,4. Gårsdagens vinner Petter Fagerhaug fra Lillehammer Cykleklubb havnet en plass ned, 01:10,6 bak vinneren. Dagens tredjemann var Eirik Pettersen fra Cykleklubben Nittedal, 01:45,8 bak vinneren. Siggerud overtar dermed den røde sammenlagttrøya.

I klassen kvinner junior ble det også områkeringer på toppen av pallen. Gårsdagens andrekvinne Anna Stray Rongve fra CK Haugaland klatret til topps på pallen. Sigrid Andrea Fløgstad fra Moss CK ramlet dermed ned en plass og havnet på en andreplass på dagens etappe. Tredjeplassen gikk idag som igår til Maria Victoria Dammen fra IF Frøy Sykkel. Rongve tar med dagens resultat også over sammenlagttrøyya i rittet.

Dagens topp tre:

Menn senior: