Resell, Wærenskjold, Opsahl og Resell vant Norges Cup åpningen i syklekross i Spikkestad

Høst betyr syklekross, og i dag rullet Norges cupen i gang i Spikkestad med det første rittet. Nytt av året på Spikkestad var at rytterne skulle får prøve seg på en ca 40 meter lang sandgrop. Løypa var ellers krydret med hindre, dødsspiraler og løpebakker. Så rytterne hadde nok av utfordringer å bryne seg på i den relativ raske CX løypa i Spikkestad.

I K-Junior vant Berit Nordsæter Resell fra TVK. Hun dro tidlig i fra resten av konkurrentene og hadde god kontroll hele løpet. Bak forsøkte Mari Mohr fra Stavanger SK å tette luka, men måtte se Resell dra ifra. Mohr hadde derimot god kontroll på andre plassen. Tredjeplassen gikk til Natalie Irene Midtsveen fra Ringerike SK.

I M-junior var Søren Wærenskjold fra Ringerike SK totalt overlegen og det ble tidlig klart at det kun var et uhell som kunne frata han seieren i M-Junior. Til tross for et lite uhell, var det ingen som kunne ta fra Wærenskjold seieren. Andre plassen gikk til Martin Tjøtta (Bærum OCK) På tredjeplass fulgte Vegard Løvdal (Glåmdal SK)

Jeg hadde et mye bedre trøkk i dag enn jeg hadde under VM, sier Wærenskjold.

I K-Senior ble det raskt spredning mellom rytterne. Martine Opsahl fra IF Frøy tok kommandoen fra start, men like bak fulgte Emily Benham Kvåle. Opsahl virket derimot til å ha god kontroll på seieren og Kvåle klarte ikke å tette luken opp til Oslo jenta. I mål var Opsahl 21 sekunder foran Kvåle som tok andre plassen. Tredjeplassen gikk til Silje Stensrud fra Ullevaal SK.

I M-Senior var det et stort felt på startstreken med flere solide ryttere. Feltet ble godt spredd ut fra start og i front dannet det seg en duo med Fredrik Haraldseth (Swix Racing team/Bærum OCK) og Henrik Aalrust (Asker SK). Bak derimot nærmet fjorårets Norges cup vinner og NM vinner Erik Nordsæter Resell (Lillehammer CK) seg og kjempet for å få kontakt med duoen i front. Resell fikk til slutt kontakt og dro rett i fra begge to. Haraldseth forsøkte etter beste evne å holde følge, men måtte se Resell dra mer og mer i fra. Resell holdt hele veien inn og kom alene til mål og forsetter der han slapp i fjorårets Norges cup i syklekross. Haraldseth tok andre plassen foran Aalrust som ble henvist til tredjeplass.

Jeg hadde teknisk uhell i første bakke og lå langt bak etter første runde. Jeg tenkte at jeg måtte prøve å hente litt og litt og når jeg hentet litt på hver runde ble det virkelig motiverende. Jeg fikk noen gratis sekunder fordi de i front trynte, men det var deilig opplevelse å kjøre fra de når jeg tok de igjen, sier Resell.

K-junior

1) Berit Nordsæter Resell (TVK)

2) Mari Mohr (Stavanger SK)

3) Natalie Irene Midtsveen (Ringerike SK)