Seier til Bjørklund, Eriksson, Langvald og Hægstad under Karl XII rittet Rundbane

Det ble seier til Hedda Brenningen Bjørklund, André Eriksson, Annika Langvald og Erik Hægstad under Karl XII rittet som er NorgesCup nr 10.

Lørdag gikk årets nest siste NorgesCup i Terreng Rundbane av stabelen like utenfor Halden, ved Nyborg. Det var Halden CK og IDD Sportsklubb som var arrangør, og det var 3 gangen på rad de arrangerte NorgesCup med UCI status på rittet. Arrangøren hadde jobbet hardt og laget en flott løype som inneholdt flere tekniske elementer, hopp og harde bakker.

I K Junior var det store forhåpninger til hvem som skulle ta seieren av Hedda Brenningen Bjørklund og Margrethe Wettre Andreassen. Ut på første runde hadde Hedda fått en luke ned til Margrethe og hun klarte å holde luken helt inn til mål og tok seieren foran Andreassen og Alva Casserstedt fra Sverige, som tok bronsen.

I M Junior var det svenske landslaget på plass og det var en svært høyt nivå på feltet som satte ut fra start. Hjemmehåpet, Ole Sigurd Rekdahl tok tidlig en ledelse sammen med André Eriksson fra Sverige. De to jobbet godt i lag, men ut på runde nr 2 måtte Rekdahl gi en liten luke til svensken. Rekdahl kjempet hardt, men tapte tid til Eriksson som tok seieren. Rekdahl ble dermed nummer 2 og bronsen gikk til Viggo Karlsson fra Sverige.

I K Senior var det et svært sterkt startfelt som var tilstede, og det var knyttet store forventninger til forhåndsfavoritten, Annika Langvald fra Danmark. Langvald tok raskt en ledelse, men de som kom bak kjempet godt og ut på runde 3 var Langvald i ledelsen men en god luke ned til Lõvi fra Estland. Bak henne kom Elisabeth Sveum som kjempet for å holde på bronseplassen. Dette resultatet holdt seg helt til mål og dermed gikk seieren til Langvald, foran Lõvi og Sveum.

I M Senior var det Svenske landslaget på plass og de beste fra Norge stilte også til start med Erik Hægstad i spissen. Hægstad tok tidlig en ledelse, med Emil Hasund Eid på hjul. Eid holdt hjulet til Hægstad til rittet var halvkjørt. Etter dette måtte Eid gi noen sekunder til Hægstad. Bak Eid kjempet Martin Emil Siggerud mot Matthias Wengelin om bronseplassen og den klarte Siggerud å avgjøre i sin favør på siste runde.

Topp 3

K Junior