Seier til Fossesholm, Slinger, Berswordt og Fagerhaug i NC 5 Rundbane

Helene Marie Fossesholm, Gabriel Cornelis Slinger, Sophie Von Berswordt og Petter Fagerhaug kom seirende ut av den femte NorgesCupen i Rundbane på Rye Terrengsykkelfestival, søndag 6. mai.

Kvinner junior syklet tre runder av den 6 kilometer lange rundbanen på Langsetløkka. Helene Marie Fossesholm klinket til fra start og tok ledelsen tidlig. Etter første runde hadde Fossesholm fått en god luke ned til resten av feltet. Det var ingen som klarte å hamle opp med Fossesholm, og dermed vant Fiskum-jenta sin femte strake NorgesCup.

I menn junior var det Gabriel Cornelis Slinger som startet best og fikk en liten luke ned til resten av feltet etter den første av totalt fire runder på 6 km. Etter tre runder hadde Slinger en luke på et halvt minutt ned til Ole Sigurd Rekdahl på andreplass. Slinger kom seirende i mål med 27 sekunder ned til Rekdahl på andreplass. Emil Ravnåsen Vangen tråkket inn til tredjeplass.

- Det var veldig gøy! Jeg merker at formen begynner å bli bedre og bedre, sa Slinger.

I kvinner senior, som skulle kjøre fire runder, var det spennende i starten. Etter to runder var Sophie Von Berswordt i ledelsen, ca. 10 sekunder foran Ida Jansson. Deretter fulgte Kerry MacPhee og Ann-Dorthe Lisbygd. På siste runde hadde Berswordt økt ledelsen til 27 sekunder ned til Jansson. Berswordt beholdt ledelsen hele veien og kom seirende i mål. Ida Jansson tok andreplassen og Ann-Dorthe Lisbygd tråkket inn til tredjeplass.

Herrenes seniorklasse kjørte fem runder á 6 km i søndagens rundbane. Etter første runde var det et felt på ti ryttere med Sebastian Fini i spissen som hadde fått en 20 sekunders luke ned til resten av feltet. Etter to runder hadde Petter Fagerhaug og Fini kjørt fra resten av tetgruppen og fått en luke på 12 sekunder. Sasu Halme, Tobias Johannessen, Ole Hem, Martin Emil Siggerud og Erik Hægstad utgjorde gruppen som lå bak Fagerhaug og Fini i front.

I det rytterne gikk løs på den siste runden hadde Johannessen og Hem kjempet seg opp til Fagerhaug og Fini i teten. Det var til slutt Fagerhaug som tok seieren foran Johannessen (2. plass) og Fini (3. plass).

Kvinner Junior topp 3:

1. Helene Marie Fossesholm (Fiskum IL Sykkel)

2. Saga Molin (Varbergs mtb/Bianchi)

3. Siri Aarthun Hodnesdal (Hafrsfjord SK)

Kvinner Senior topp 3:

1. Sophie Von Berswordt (MijnBadLiv/Giant offroad team)

2. Ida Jansson (Specialized racing)

3. Ann-Dorthe Lisbygd (Team Amaton Sponz)

Menn Junior topp 3:

1. Gabriel Cornelis Slinger (Svelvik SK)

2. Ole Sigurd Rekdahl (Halden CK)

3. Emil Ravnåsen Vangen (Fiskum IL Sykkel)