Terrenglandslaget i aksjon under World Cup på hjemmebane

I helgen arrangeres det World Cup terrengsykling i Hafjell og Norge. I kvinneklassen stilte det norske landslaget med 3 utøvere. I tillegg startet Gunn-Rita Dahle Flesjå for sitt Merida Multivan Biking Team. Gunn-Rita kjørte sterkt hele løpet og endte til slutt på en femte plass. I mål var hun i overkant av minuttet bak russiske Irena Kalentieva som vant.

Lene Byberg ble nest beste norske med sin 21. plass. Dette er samme plassering som Byberg fikk i årets Terreng-VM i Sør-Afrika.

«Dette var helt greit. Jeg har en forkjølelse i kroppen, så det kunne gå litt begge veier i dag. Det var vanvittig god stemning langs løypa, og takket være publikum fikk jeg tatt ut alt jeg var god for i dag. Før sesongen satte jeg et mål om å bli topp 20 i WC Hafjell, og det holdt nesten», sa Byberg etter målgang. Om forkjølelsen slipper taket stiller Lene til start under NM Maraton på Geilo neste helg.

Pangåpning av Sveum

Elisabeth Sveum var faktisk beste norske i feltet rett etter at startskuddet hadde gått. Etter 3 minutters sykling hadde Elisabeth kjørt seg opp til en 7 plass, og lå på dette tidspunktet foran Gunn-Rita Dahle. Som ventet fikk Sveum problemer med å holde denne farten løpet ut, men hun skal ha honnør for forsøket:

«Jeg hadde en plan om å åpne hardt. En gang holder jeg helt inn, og du blir ikke bedre om du ikke tørr å prøve. Jeg fikk også en punktering på andrerunden som gjorde at jeg tapte litt. Ellers var utrolig kult å sykle på hjemmebane. Jeg hadde hele familien på plass, og nøyt hver meter av løypa", sa Sveum etter målgang.

Heidi Roaasen Sandstø dannet sammen med Sveum og Byberg en trio fra landslaget. Sandstø endte til slutt på 29. plass, mens Sveum ble nummer 31.

Sykdomsplaget Kjøren

I herreklassen ble det seier til Jaroslav Kulhavy fra Tsjekkia. På de norske landslaget stilte Ola Kjøren som eneste norske. Han har dessverre slitt med mye sykdom denne sesongen, og måtte blant annet stå over årets birkebeinerritt grunnet sykdom. Han kom  til Hafjell med moderate forventninger:

«I dag var kroppen bedre enn jeg trodde. Med tanke på all sykdommen må jeg si meg fornøyd med dagens ritt», sa Kjøren som endte på 52 plass i dagens ritt.

Johan Jørgen Strømberg(BOC) og Kristoffer Kippernes(SK Fræna) stilte til start som klubbryttere. Strømberg endte på 61. plass, m,ens Kippernes var plassen foran på 60. plass.

-Gøy på hjemmebane

Ingrid Sofie Bøe Jacobsen syklet inn til 12. plass i U23 klassen. Hun var i underkant av 6 minutter bak vinner Andrea Waldis fra Sveits.  Ingrid hadde også en punktering underveis i sitt ritt.

«Dette var gøy. Det var mye folk langs løypa og god stemning. Jeg hadde et mål om topp 10 i dag, men det holdt ikke helt", sa en blid Ingrid Sofie Bøe Jacobsen etter løpet.

Sveen nummer 8

I juniorklassen stilte Marit Sveen for Norge, etter som regjerende norgesmester Frida Helena Rønning måtte kaste inn håndkle etter armbrudd på onsdagens trening. Marit Sveen kjørte et godt løp og kom i mål til 8. plass. Meda Petrusauskaite var den norske klubbrytteren som imponerte mest i dag. Meda sykler for Litauen i world cup, men sykler ellers NorgesCup for Soon CK. På dagens ritt tok hun en veldig sterk andreplass, kun 21 sekunder bak vinneren Malene Degn fra Danmark.

Menn U23 sykler sitt rundbaneritt kl. 16.30, mens menn junior sykler sitt ritt kl. 09.00 søndag. Søndag arrangeres også finalene i Utfor.

• terrengsykling

Eddy Knudsen Storsæter