TransØsterdalen 3. etappe: Seier til Dring og Øverbye Hansen

Sunniva Dring og Audun Øverbye Hanssen vant den tredje og siste etappen av TransØsterdalen.

Etter to dager med totalt ca 130 km terrengsykling var utøverne klare for et siste oppgjør i TransØsterdalen. Rittets siste og avgjørende etappe ble kjørt som jaktstart, dermed var førstemann i mål vinneren av TransØsterdalen sammenlagt. Sammenlignet med etappene på fredag og lørdag, inneholdt søndagens etappe betydelig større andel terreng og tekniske partier, med en lengde på 35 kilometer. Det var mye regn både i forkant og underveis i rittet, og dette skapte ekstra spenning og mer krevende forhold sammenlignet med de to foregående etappene i TransØsterdalen.

I Kvinner elite var det nok en gang NorgesCup-leder Sunniva Dring (Sagene IF Sykkel / Team Milslukern) som stakk av med seieren, etter å ha startet halvannet minutt foran Anna Helen Reiten (Trollheimen SK / Team Milslukern). Martine Stenbro (IF Frøy / Team Milslukern) kom på andreplass, foran Miriam Sivertsen (IF Frøy / Team Milslukern) på tredjeplass.

- Jeg hadde det veldig gøy, selv om det regnet, sa Dring.

Topp 3 kvinner elite, 3. etappe:

1. Sunniva Dring (Sagene IF Sykkel / Team Milslukern)

2. Anna Helene Reiten (Trollheimen SK / Team Milslukern

3. Turid Hagelia Korshavn (Gjerstad IL Sykkelgruppe)

Topp 3 sammenlagt i TransØsterdalen, kvinner elite:

1. Sunniva Dring (Sagene IF Sykkel / Team Milslukern)

2. Anna Helene Reiten (Trollheimen SK / Team Milslukern)

3. Martine Stenbro (IF Frøy / Team Milslukern)

I menn elite var førstemann ut Eskil Evensen-Lie (Kloppa Off Road Klubb) med 1 minutt og 53 sekunders forsprang på Tormod Weydahl (Ottadalen SK). 4 minutter etter Evensen-Lie startet Fredrik Haraldseth (Bærum OCK / Hard Rocx Swix). Audun Øverbye Hanssen startet fem og et halv minutt bak Evensen-Lie.

Evensen-Lie klarte å holde unna hele veien, og kom alene inn til mål. Dermed kunne rytteren fra Hadeland feire en sterk sammenlagtseier i TransØsterdalen 2019.

Andremann i mål var Tormod Weydahl (Ottadalen SK), som tok andreplassen sammenlagt i TransØsterdalen og på etappen, med dagens nest beste tid. Audun Øverbye Hanssen kom deretter i mål på dagens beste tid, og vant dermed etappen. I sammendraget endte Øverbye Hanssen på tredjeplass.

Det var veldig vått, men jeg trives godt i regnvær. Jeg tok igjen Fredrik underveis, og bare kjørte på videre, sa Øverbye Hanssen.

Topp 3 menn elite, 3. etappe:

1. Audun Øverbye Hanssen (Romeriksåsen SK / Birk Sport Racing)

2. Tormod Weydahl (Ottadalen SK)

3. Eskil Evensen-Lie (Kloppa Off Road Klubb)

Topp 3 Sammenlagt i TransØsterdalen, menn elite:

1. Eskild Evensen-Lie (Kloppa Off Road Klubb)

2. Tormod Weydahl (Ottadalen SK)

3. Audun Øverbye Hanssen (Romeriksåsen SK / Birk Sport Racing)

Cato Karbøl

Arrangementsansvarlig Arrangement 92893639