Eystein Thue Stokstad inn som ny Generalsekretær i NCF

Styret i Norges Cykleforbund har gjort et friskt valg når de nå har ansatt ny Generalsekretær. Valget falt på en leder med sterk kommersiell teft, lang erfaring med produktutvikling og forhandlinger. Eystein har de siste 12 årene jobbet med sykkel, men fra et helt annet ståsted enn forbundet.

Våren 2018 startet NCF jakten etter ny Generalsekretær, etter at Rune Midthaug takket ja til jobben som Organisasjon- og kommunikasjonssjef i Norges Idrettsforbund.

Etter en grundig jakt etter et friskt pust og en litt annerledes kandidat som kan tilføre forbundet noe nytt, ble innstilling levert styret rett før sommeren. Valget falt på Eystein Thue Stokstad (37), og med et enstemmig styre i ryggen er han nå klar til å gå løs på utfordringene som venter ham.

Lang fartstid innen salg og utvikling
Stokstad har lang fartstid innen salg, utvikling og innkjøp fra Sportsbransjen. Han har hatt en sentral rolle i utviklingen av sykkelmarkedet i Norge de siste tolv årene, og har tidligere vært en viktig brikke i talentutvikling og sponsorsamarbeid for Merida sykler. Eystein går fra stillingen som Europeisk Innkjøpssjef i XXL, hvor han de siste fem årene har utviklet merkevaren White-bikes og jobbet frem XXL sin elektro- satsing ”Sport-Tech”.

- Jeg er veldig stolt over å få muligheten til å jobbe midt i hjertet av sykkelsporten. Dette blir en spennende reise med en bratt læringskurve, og jeg ser frem til å forvalte den gode posisjonen sykkelsporten har. På den andre siden er jeg forberedt på et krafttak sammen med styret og organisasjonen for øvrig, for å utvikle og sikre det økonomiske fundament som er nødvendig for å nå de mål NCF på vegne av sykkel-Norge setter seg på kort og lengre sikt, sier Eystein.

I tillegg til å ha en kommersiell teft og struktur, brenner Eystein for det frivillige arbeidet som ligger til grunn. Han har selv en bred erfaring og sterkt engasjement for sykkelsporten. Fra barnealder har han vært på to hjul, både aktivt som utøver og trener i klubb, men også på hobbybasis med vennegjengen. En av Eystein sine styrker er den brede erfaringen innen alle de ulike grenene, noe han tror vil være en styrke når en skal skape et enda sterkere samhold og samarbeid på tvers i forbundet.

- Det er sykkelklubbene landet rundt som er mine arbeidsgivere. Hver eneste frivillig, trener og utøver gjør en fantastisk innsats og er viktige brikker i veien videre. Jeg skal jobbe aktivt for å lytte til deres meninger, forslag og ikke minst gi grasrota det de trenger for å utnytte posisjonen vi står i internasjonalt med fremadstormende utøvere som gode forbilder og rollemodeller, sier han videre.

Setter seg inn i arbeidet allerede nå
Eystein Thue Stokstad tiltrer stillingen som Generalsekretærer før jul, men vil allerede i høst sette seg inn i driften, organiseringen og den økonomiske utfordringen forbundet står ovenfor. Dette for å være best mulig stilt når arbeidet starter, samt være involvert i nødvendige prosesser som starter allerede nå.

- Vi er fornøyde med å få på plass Eystein som har en bakgrunn og kompetanse som vi mener er nødvendig for en organisasjon i omstilling og utvikling. Eystein vil styrke og videreutvikle vår kompetanse innen marked, økonomi og dialog med viktige samarbeidspartnere og sponsorer. I konkurranse med rundt 30 søkere mener vi Eystein er rett mann i å videreutvikle organisasjonen i åpent samspill med styret både administrativt, strukturelt og økonomisk, sier Jan-Oddvar Sørnes, president i NCF.

Om Norges Cykleforbund (NCF)
Norges Cykleforbund (NCF) ble stiftet i 1910. NCF er ansvarlig for utvikling av alle sykkeldisipliner i Norge. Sykkelsporten har hatt stor vekst de senere år og Norge har fått en betydelig posisjon både nasjonalt og internasjonalt.

NCF har per dags dato 12 ansatte og en omsetning på i underkant av 50 millioner kroner. Forbundet står foran flere store utfordringer og spennende prosjekter som har avgjørende betydning for utvikling av norsk sykkelsport.

Kontaktinfo:
Eystein Thue Stokstad, Generalsekretær: tlf +47 991 51 225
Jan-Oddvar Sørnes, Sykkelpresident: tlf +47 908 39 821 (på reise i USA)
Dag Schartum-Hansen, Konstituert Generalsekretær: tlf + 47 913 84 491

• norges cykleforbund