Historisk bra innsats i europacupen på hjemmebane

Det ble norske seiere både på kvinne- og herresiden under helgens Europacuprunde 9 og 10 i BMX på Sviland.

Under lørdagens konkurranse ble det nesten fullklaff for Tore Navrestad i seniorklassen for herrer.

- Tore viste ekstrem fart og god form rundt banen på lørdag, og virket nesten uslåelig da han slo de største konkurrentene i semifinalen. Likevel blir Kyle Evans hakket for hvass i finalen og klarer å sperre Tore på første slette. Tore tar igjen en del ryttere på banen og blir nummer tre. Man skal aldri være misfornøyd med 3.plass, men Tore vil mer, oppsummerer landslagsleder Sebastian Kartfjord.

En modig Navrestad seieret

Navrestad fortsatt den gode kjøringen søndag og viste konkurrentene ryggen fra start.

- Tore kjørte med samme fart som lørdag, men han var kanskje enda mer sulten på søndag. Banen er lang og teknisk krevende, men det virker ikke som det påvirker han i det hele tatt. Han tar en modig avgjørelse og stiller seg på siden av Evans som får bane 1 i finalen. Med en kjempestart og aggressiv første slette kommer han først til første sving og fra der er han aldri i fareposisjon. En flott runde der han tar sin andre seier for året i Europacupen. Sammenlagt i cupen klatrer han helt opp til 4. plass, kun 1 fattig poeng bak 3.plassen. Det selv om han har stått over tre av konkurransene, forteller Kartfjord.

Fiskebekk med sin første seier

I juniorklassen for kvinner imponerte Silje Fiskebekk hele helgen.

- Silje viste en enorm vilje og jaget Latviske Petersone rundt banen hele lørdagen, men ikke nok til å ta seieren. Hun endte til slutt på andreplass. Søndag fortsatte hun der hun slapp fra lørdag, og selv om hun har 2 Latviske jenter foran seg i starten kjører hun utrolig smart rundt banen, tar de igjen og tar også seieren for dagen. Hennes første Europacup seier, forteller en fornøyd landslagsleder.

- Nærland med pallplass

I juniorklassen for herrer viste Mathias Nærland styrke og sikret nok en norsk pallplass.

- Mathias viser seg som en av de aller beste juniorene når han treffer og har gjort enorme steg om vi bare ser tilbake til starten av Europacupen. Han ble beste førsteårs junior på lørdagens konkurranse og holder unna for nummer tre i verden fra i fjor ned siste langside. Han endte på tredjeplass, noe som var en veldig godkjent prestasjon. Søndag kom igjen Mathias til finale, men en trang start gjør det vanskelig å få det virkelig gode resultatet. Han endte til slutt på 6. plass, og kan se tilbake på en veldig god helg, sier Kartfjord.

- Historisk bra norsk innsats

Landslagsleder Kartfjord var strålende fornøyd med den norske innsatsen.

- Kort oppsummert ble det en veldig bra helg for landslaget. Fem pallplasser og tk seiere må være den beste Europacupen for Norge noensinne. Gledelig at alle virker i form før EM og VM i juli måned. I tillegg må jeg legge til at det var et vel gjennomført arrangement på Sviland. Alle tilreisende hadde bare gode ord å komme med, så arrangøren fortjener mye ros, avslutter Kartfjord.

Komplette resultater

• bmx