Medalje til sykkeldronninga Gunn-Rita Dahle Flesjå

Landslagssjef Eddy Knudsen Storsæter oppsummerer et EM som endte med bronsemedalje til Gunn-Rita Dahle Flesjå og flere andre toppresultater.

-Vi reiste til EM i Italia med god selvtillit og håp om flere topp plasseringer. Vi endte opp med en uhyre sprek 3.plass på Gunn-Rita Dahle Flesjå og ellers god laginnsats av juniorene og U 23 gutta, oppsummerer landslagssjefen.

Førstereisgutt ble topp 10

I juniorklassen for herrer endte mesterskapsdebutant Jørgen Anmarkrud som beste norske.

-Først ute var juniorene på lørdag. Vi stilte med tre mann, to første reisgutter med Jørgen Anmarkrud, Anders Johannessen og en mer rutinert utøver i Tobias Johannessen. Disse har flere ganger i år vist at de holder internasjonal standard. Tobais med sin 3.plass i VM som et godt bevis på det. Tobias kom meget godt ut og var med i tetklynga i 1 1/2 runder, deretter ble han skikkelig kjørt og falt bakover, for så å ta seg skikkelig samme på siste runde og endte tilslutt på en 32.plass. Dette var under det han og vi forventet på forhånd, men med en solid læring på veien videre. Anders hadde i forkant hanglet litt og var ikke helt i støtet fra start, men tømmer skikkelig på siste runden og ender på 35.plass. Jørgen får imiderlid til et skikkelig godt ritt og klatrer oppover i feltet hele veien og ender opp som 10, meget godkjent på sin første landslagstur, sier Knudsen Storsæter.

-Manglet prikken over i’en

Søndag formiddag syklet våre 4 U23 gutter sitt EM ritt. På det norske laget stilte Petter Fagerhaug, Erik Hægstad, Eskil Evensen Lie og førsteårsrytter Martin Siggerud.

-De tre første får en god start og er i tetsjiktet opp den første lange bakken. Ut etter start loop ligger Petter i en fem manns gruppe i tet. Denne gruppa vokser seg større til 12 ryttere før det begynner å sprekke opp igjen. Petter må slippe litt og siger litt bakover, men kjemper om topp 7 resten av rittet. Hægstad kommer bakfra og kjører seg opp i samme sjiktet. Han leverer to meget sterke runder og er ferd med å sprenge gruppa, men punkterer og ender opp på 16.plass. Petter blir vår beste på 11.plass. Eskil kjører et jevnt ritt og blir 24, mens Martin blir 33 i sin mesterskapsdebut som U 23. I sum en meget god laginnsats og gode enkelt prestasjoner, men manglet litt prikken over i'en.

Gunn-Rita leverte igjen

Sist ute av våre og vår siste medaljesjanse for dette EM var Gunn-Rita Dahle Flesjå.

-Gunn-Rita Dahle Flesjå leverer for n'te gang og "redder" vårt håp om medalje i dette mesterskapet. På en tung dag viser hun sin storhet og knallharde mentalitet og tar sin andre medalje for sesongen. Vi er stolte og imponert og takker for alt Gunn-Rita og Kenneth gir til laget, avslutter landslagssjefen.

Neste oppgave for landslaget blir nå WC i Italia 26.-27.august og VM i Australia i starten av september.

Alle resultater fra EM finner du her.

• terrengsykling

Eddy Knudsen Storsæter