Morgendagens Helter Landslagene junior er klare for sesongstart

Equinor og Norges Cykleforbund går inn i sin tredje sykkelsesong som partnere for talentutvikling innenfor landeveissykling.
Gent-Wevelgem som går av stabelen søndag 31. mars blir årets første landslagsritt for junior kvinner og junior menn.

- Selv om det er tidlig på sesongen, mener jeg at vi stiller med et sterkt lag, sier landslagsleder for Morgendagens Helter junior menn Kai Lexberg. Det er selvfølgelig usikkerhet så tidlig om hvor vi står i forhold til de andre nasjonene, men utøverne har trent bra og testresultater viser at vi er godt forberedt, mener en optimistisk Lexberg.
Carl Erik Pedersen som trener Morgendagens Helter junior kvinner, er spent foran det første rittet for sesongen.
- Dette er et godt lag som har mange forskjellige egenskaper. Alle jentene har relativt god kapasitet, har gode taktiske egenskaper, behersker feltkjøring godt og har meget god lagmoral, roser Pedersen.
Norges Cykleforbund er stolte av samarbeidet vi har med Equinor. Med god støtte fra Equinor har juniorlandslaget for menn blitt et av de beste lagene i verden. I 2017 toppet Norge Nationscup rankingen og i 2018 tok vi en god andreplass, rett etter Belgia, men foran Italia.

- Det er gøy å se at samarbeidet har gitt så gode resultater. For oss i Equinor handler det om å støtte et sykkelmiljø som kan utvikle unge løpere på jente- og guttesiden slik at de kan ta nye steg og etablere seg som topputøvere sier sponsorsjef Cathrine Instebø.

I rittet Gent-Wevelgem stiller Norge med seks jenter som skal sykle en 150-km lang løype. De seks guttene som stiller på strek for Morgendagens Helter landslaget skal sykle 251,5 km.

Nedenfor ligger en oversikt over de syklistene som stiller på start for Norge samt en kort vurdering av disse fra landslagstrenerne.

Kontaktinfo:
Kai Lexberg, tlf. 406 45 551
Carl Erik Pedersen, tlf. 934 92 512

MORGENDAGENS HELTER LANDSLAGET FOR MENN OG KVINNER JUNIOR I GENT-WEVELGEM:

Fredrik Finnesand, Sandnes SK
Fredrik kom sterkt utover sesongen i 2018 og kjørte VM både tempo og fellesstart. Fredrik har fått forberedt seg godt og virker til å være klar for ny sesong. Han er både klatre -og kjøresterk.

Tord Gudmestad, Stavanger SK
Tord er regjerende Norgesmester og en sterk rytter med god spurt. Tord fikk prøve seg på landslaget ved en anledning også i 2018, og har lagt ned en veldig god treningsvinter bak seg.

Preben Syversen, Grenland SK
Preben er en spurter med stor kapasitet og viste allerede i 2018 at han kan være topp tre i spurter på NationsCup nivå. Han er en uredd type som passer spesielt bra i disse løypene.

Dennis Gråsvold, Grenland SK
Dennis kjørte dette rittet i 2018 og har erfaring herfra som er viktig for laget. Dennis kjørte store deler av sist sesong med landslaget. Sammen med Fredrik er Dennis den med størst kapasitet.

Sakarias Løland, Ringerike SK
Sakarias var rett utenfor laget i 2018, men kjørte veldig sterkt i bla. Lunigiana på høsten. Han har allerede startet sesongen godt med en 10. plass i Kuurne-Brussel-Kuurne.

Oskar Myrestøl Johansson, Grimstad SK
Oskar er fjorårets ungdomsmester i 16 års klassen. Har startet sesongen i Kuurne-Brussel-Kuurne der han satt i tetgruppa til mål, men veltet i spurten. Oskar er stor og sterk - kanskje ser vi en ny «okse fra Grimstad» i denne gutten!

Natalie Irene Midtsveen, Ringerike SK
Natalie er eneste utøver på landslaget som kjørte Gent-Wevelgem i fjor og tar med seg den erfaringen inn i årets ritt. Hun har hatt en solid treningsvinter hvor hun har utviklet seg videre og har en god spurt.

Mari Hole Mohr, Sandnes SK
Mari har utviklet seg stort fra høsten i fjor og gjennom vinteren, og har generelt en meget god kjørestyrke.

Tuva Byberg, Stavanger SK
Tuva er en kjøresterk rytter som utviklet seg bra gjennom 2018, og som har fortsatt fremgangen gjennom vinter og våren. Denne utøveren behersker feltkjøring godt.

Nora Tveit, Stavanger SK
Nora er en taktisk bra rytter, er god i felt og har en sterk spurt. Hun har trent solid i vinter og er klar for sesongen.

Anne Dorthe Ysland, Gauldal SK
Anne Dorthe er en sterk rytter som har utviklet seg fint gjennom vinteren. Hun er en taktisk bra rytter og god i felt.

Rikke Steen Enstad, Horten OC
Rikke er en spennende utøver som har utviklet seg fint gjennom solid trening i vinter. Hun er generelt kjøresterk.

• norges cykleforbund

Alle bildene som ligger på vår presseside er til fri bruk, så lenge Norges Cykleforbund krediteres ......................................................................................................................................................................