Punkteringer og krasj for juniorgutta i VM Terreng

Jørgen Anmarkrud ble nr. 23 i sitt første VM. Tobias Halland Johannessen endte på 42. plass etter flere uhell underveis.

Det ble en del tekniske problemer for våre to juniorer som kjørte sitt VM-ritt i Cairns natt til torsdag.

23. plass i sitt første VM

Jørgen Anmarkrud ble vår beste mann med en 23. plass, etter en punktering tidlig i rittet.

– Det var dritkult å få stille i VM, sier Anmarkrud, som kjørte sitt første verdensmesterskap i år.
– Jeg fikk til et brukbart løp, og er fornøyd med innsatsen, sier han. Jørgen er ikke av de som gir seg når det blir tekniske utfordringer underveis i rittet. Han «gønnet» på etter punkteringen, og kjørte inn til en god plassering for det norske landslaget, 3,49 bak vinner Cameron Wright fra Australia.

VM i krasj og punkteringer

Tobias Halland Johannessen hadde flere krasj og punkteringer i den tøffe løypen i Australia, og klarte dermed ikke å forsvare VM-bronsen fra Tsjekkia i fjor.

– Jeg fikk en perfekt start, men var nedpå i en velt tidlig og fikk deretter tekniske problemer underveis, sier Johannessen. – Det ble i tillegg flere krasj, og jeg måtte nullstille meg og tok det derfor helt med ro og koste meg inn til målstreken, sier han.
Det ble til slutt en 42. plass for 18-åringen fra Soon Cykleklubb.

Hjemmehåpet Cameron Wright ble verdensmester, etterfulgt av Joel Roth fra Sveits og Holde Jones fra Canada.

Natt til fredag lokal tid skal U23-gutta i ilden, der Norge deltar med Petter Fagerhaug, Eskil Evensen-Lie og Erik Hægstad.

Resultater VM MTB M-junior

• terrengsykling