Stenberg nummer 5 i EM – nå sikter hun mot OL i 2020

Banesyklist Anita Stenberg tok en sterk 5. plass under helgens bane-EM i Frankrike.

Stenbergs store mål i årets EM var den olympiske øvelsen Omnium som består av 4 deløvelser, der rytteren med mest poeng sammenlagt fra de fire rittene vinner.

- Kort sagt var Omnium en stor suksess for meg, og jeg klarte målet mitt som var topp 6. Jeg kunne ikke fått en bedre start enn jeg fikk, med seier i scratchløpet. Tempoløpet, som for min del var en ny og ukjent disiplin, var litt verre, især den taktiske delen. Her bommet jeg en del taktisk og det var også mye forvirring i feltet om hva vi skulle gjøre og hvordan det skulle kjøres, forteller Stenberg,

- Eliminasjonen var det beste eliminasjons-løpet jeg noen gang har kjørt. Jeg satt perfekt gjennom hele løpet, og når jeg røyk ut som nr. 3 var det fordi jeg var helt ferdig. Så det kunne heller ikke gått bedre. Det avsluttende poengløpet gikk også etter planen. Målet var å ta en runde, og samle litt poeng her og der, noe som jeg klarte. Dessverre tok også mine største konkurrenter en runde, og jeg klarte derfor ikke å avansere i den samlede stillingen. Alt i alt er jeg veldig fornøyd med konkurransen samlet sett.

- Det største målet er OL

Stenberg ble nummer 13 i fjorårets EM, og viste i årets EM at hun har tatt et betydelig steg rent resultatmessig.
- Jeg ser veldig lyst på min fremtid. Nå har jeg endelig kommet inn i varmen hos eliten, både ved å vise at jeg er topp 5 i EM, og ved å ha klart å kvalifisere meg til World Cup i år. Neste mål er å kvalifisere meg til VM 2017, og bevare min plass hos eliten ved å fortsette med å kvalifisere meg til WC og VM frem til 2020, hvor det største målet er å kvalifisere meg til OL 2020.
- Full fokus på sykling

Etter den gode innsatsen i EM gleder hun seg til å fortsette på veien mot verdenstoppen.

- Jeg synes min utvikling går den rette veien hele tiden. Nå som jeg er ferdig med skolen, samt at får mer støtte, har jeg tid og mulighet til å fokusere og konsentrere meg mye mer om syklingen. Så min utvikling vil fortsette, og jeg drømmer og tror på en medalje og trøye i fremtiden, sier en offensiv Stenberg.

- Beste baneprestasjon på mange år

Sportssjef Hans Falk er imponert over Stenberg sin sterke 5. plass i EM.

- Det var en veldig fin og gledelig 5. plass som viser at hun har tatt ytterligere et steg mot verdenseliten. Hun var heller ikke langt fra medalje. Dette er den beste norske baneprestasjonen på mange år. Hun har hatt en langsiktig plan der hun stadig vekk tar nye steg, og nå har hun også kvalifisert til å kjøre verdenscup.

Det er ekstra imponerende at Stenberg blir nummer 5 i EM når vi vet at det ikke finnes noen innendørs velodrom i Norge.

- Anita har vært en sentral del av vår landslagaktivitet de siste årene. I tillegg har vi gitt henne personlig støtte for å muliggjøre hennes satsning på en sport vi ikke har fasiliteter til å bedrive i Norge. Vi håper den flotte prestasjonen kan gi mer oppmerksomhet og støtte til baneprosjektene vi har her i landet, sier Falk.

Neste konkurranse for Anita Stenberg blir London 6 dagers som begynner i morgen. Rittet følges live på Eurosport fra i morgen kveld. Kommende helg skal Anita til Glasgow for å sykle sin første World Cup i karrieren.

Vår andre norske utøver Anders Oddli endte på en 16. plass i herrenes Omnium-konkurranse.

Komplette resultater fra kvinnenes Omnium

Komplette resultater fra herrenes Omnium