Tiedemann Hansen stiller ikke til gjenvalg på ordinært Forbundsting 10-11. mars

Sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen har orientert valgkomiteen om at han ikke stiller til gjenvalg på det ordinære forbundstinget 10-11. mars.

- Dette er noe jeg har tenkt på det siste året. Ti år som president er lang tid, og jeg føler tiden er inne for å slippe til nye krefter. Den senere tids diskusjoner har skapt støy rundt sykkelsporten, og sykkelsporten er viktigere enn meg som person. Dette har naturligvis også vært med på å påvirke min beslutning, sier Tiedemann Hansen.

Tiedemann Hansen stiller imidlertid på valg under det ekstraordinære forbundstinget 20. januar.

- Jeg mener det er best for norsk sykkelsport at sittende forbundsstyre får jobbe ut hele perioden og at vi får levert nødvendige beretninger og regnskap for den tiden vi har hatt ansvaret. Dette vil gi det nye styret et solid grunnlag for den oppgaven og de utfordringer de skal løse i kommende periode.

I Tiedemann Hansens presidentperiode har omsetningen i forbundet økt fra ca. 18 til 50 millioner i året, organisasjonen har blitt betydelig styrket, og det har blitt utarbeidet et omfattende og utviklende sykkelpolitisk dokument. I tillegg til dette trekker Harald frem den sportslige fremgangen norske syklister har hatt.

- Vi har etter hvert fått svært gode resultater i de fleste grener, og vi har aldri hatt flere profesjonelle sykkelryttere. Antallet internasjonale sykkelritt har heller aldri vært høyere i Norge, og vi har fått betydelig større innflytelse i internasjonal sykkelsport i denne perioden.

- I denne perioden har vi arrangert to verdensmesterskap som begge ble en sportslig suksess. Mange mener fjorårets VM i Bergen er tidenes beste, selv om de økonomiske resultatene dessverre ikke har blitt som vi håpet, sier Tiedemann Hansen.

• norges cykleforbund