EM-sølv og EM-bronse til Norge i Wushu

Pressemelding  •  30-03-2012 22:54 CEST

Norge gjorde en kjempeprestasjon i Wushu-EM. EM foregår i Tallinn med 600 utøvere fra 30 nasjoner noe som er ny deltakerrekord.  For første gang i historien har Norge vunnet medalje i et EM. Wushu er en fullkontaktsport som er organisert i Norges Kampsportforund som muligens kommer på det olympiske programmet fra 2020.

Jan-Rhoar Skjøndal (21) fra Flaktveit IK Kampsport klubb i Bergen skulle i kveld møte tyrkeren Yavuz Kazanci som har både VM - og EM-medaljer på CV-en i finalen i klassen – 80 kilo, men Jan Rhoar måtte trekke seg på grunn av en skade som han fikk i kvartfinalen.

Det er ingen tilfeldighet at Jan-Rhoar Skjøndal har kommet så langt, sier sportssjef Dag Jacobsen i Norges Kampsportforbund. Jan-Rhoar trener hardere enn de fleste. Han har Vunnet samtlige Wushu NM siden 2007 og to ganger vinner av kongepokalen, har også tatt en rekke medaljer i åpne internasjonale mesterskap. Han kom til kvartfinalen i fjorårets VM i Tyrkia. Jan-Rhoar var også tatt ut til programserien Norges Beste Fighter på Viasat 4, men fikk en albueskade under NM-finalen i fjor som gjorde at han måtte trekke seg. Jan-Rhoar er et multitalent innen kampsport og har vunnet medaljer i boksing, karate fullkontakt, taekwondo, kickboksing og K-1 i tillegg til wushu.

Tim Nøttveit (22) skulle møtt Ismail Uzuner fra Tyrkia i semifinalen i klassen – 70 kilo i går, men måtte trekke seg på grunn av en skade i håndleddet i gårsdagens kvartfinale. Nøttveit er likevel sikret bronse, ettersom den deles mellom de tapende semifinalistene.

Det å vinne en sølvmedalje og en bronse er det beste resultat noensinne Norge har gjort i Wushu-EM, sier Jacobsen som er veldig fornøy med innsatsen til utøverne og ikke minst med den jobben som trener Rhoar Skjøndal har gjort.

Hva er Wushu
Wushu er en fullkontaktsport som er organisert i Norges Kampsportforund som muligens kommer på det olympiske programmet fra 2020. Wushu er en kinesisk kampsport som inneholder element fra kickboksing og bryting.

Som konkurranseidrett er wushu inndelt i to grener; Taolu (mønster) og Sanshou (kamp). Sanshou er en fullkontaktidrett der både slag, spark, grep og nedlegginger er tillatt mellom to utøvere som konkurrerer i forskjellige vektklasser. Det er 11 vektklasser for herrer og 3 for kvinner. Konkurransen er på tre runder a 2 minutter på en matte som er 8 x 8 meter. Den utøveren som vinner to runder vinner kampen. Utøverne blir tildelt opp til 3 poeng ut fra hvor avanserte teknikkene er.