En av verdens beste karateutøver engasjert som trener i Norge

Norges Kampsportforbund satser på karate, og har engasjert Dr. Wayne Otto O.B.E. (Officer of the British Empire) fra England som eksperttrener. Wayne Otto er med blant annet 9 VM gull den mest suksessrike karateutøver i verden. Han har tidligere vært landslagstrener for England, og er hedret av dronningen i Storbritannia for sin innsats innen karate. Med den siste forsterkningen har Norge nå et av det beste trenerteamene som finnes innen karate.

Lederteamet består nå av landslagssjef Morten Alstadsæther, Stavanger karate klubb, landslagstrener Arild Lund, Skedsmo karateklubb, landslagstrener Tormod Evensen og Geir Hjerpaasen fra Bærum Kampsportklubb. Raik Tietze fra Norges Kampsportforbund og eksperttrener Dr. Wayne Otto fra England.

Tormod Evensen og Geir Hjerpaasen er ansvarlig for kadetter og juniorer, mens Arild Lund og Morten Alstadsæther er ansvarlig for seniorer og helheten. Raik Tietze skal kvalitetssikre og dokumentere utvikling, mens Dr. Wayne Otto skal utvikle kampstilen til Norge.

Teamet har stor kompetanse innen karate og toppidrett
Morten Alstadsæther har som utøver vært Europamester 2 ganger og har vunnet VM sølv. Han er en av de to karateutøvere i Norge som har klart å vinne medalje som både junior- og seniorutøver i EM og VM.

Arild Lund har som utøver sølv fra World Games i 1985, men er mest kjent som landslagstrener da Norge vant gull og sølv i VM, og da Norge tok gull i Lag-EM herrer. Tormod Evensen og Geir Hjerpaasen er dyktige karatetrenere og Geir Hjerpaasen har selv medalje fra nasjonale og internasjonale konkurranser.

Når det gjelder Raik Tietze er han utdannet diplom-sportslærer innen idrettsvitenskap fra universitet i Leipzig og fra Trondheim. Tietze har selv vært verdensmester i jujutsu og landslagstrener for jujutsu. Han trente karate før han begynte med jujutsu og  han tok sin diplomoppgave innen  karate.  I tillegg har han vært sterkt involvert i prosjektgruppen ”Idrett og ledelse” som har utarbeidet forslaget for felles trenerutviklingsprogram som skal implementeres i hele norsk idrett i løpet av 2014. Som trener har Raik Tietze sterke resultater. Han startet opp med en gruppe juniorer innen jujutsu og noen år senere vant juniorene hele 15 medaljer i EM og VM. To av utøverne har vunnet medaljer i EM og VM både som både juniorer og seniorer,  noe som er sterk prestasjon. Det er ikke mange trenere i verden som har klart å få frem utøvere som har vunnet medaljer både som juniorer og seniorer. All forskning og erfaring sier at de fleste utøvere som vinner medaljer som juniorer slutter før de blir internasjonale eliteutøvere.

Med OL i blikket
Med dette lederteamet og med de endinger som  kampsportforbundet vil gjøre fra høsten med nye opptaksregler, med  screening tester,  og tettere oppføling av utøvere i samarbeid med klubbtrenere samt tøffere uttakskrav for seniorer og innføring av utvikling  fremfor resultater på juniorsiden vil dette kunne løfte norsk karate, sier sportssjef Dag Jacobsen i Norges Kampsportforbund.

Målsettingen er å få frem utøvere som kan være med å kjempe om medaljer i 2016 og være med å kjempe om en mulig OL plass i 2020. Det er store muligheter for at karate kan komme på OL-programmet fra 2020. I september neste år i Buenos Aires avgjør IOC hvilke idretter som skal være på OL-programmet fra 2020, og hvilke land som skal være arrangør.

Karate tapte kampen om å komme på OL-programmet i 2016 til golf og rugby, men er innstilt sammen med baseball, squash, rulleskøyter sport, softball, klatring, bølgebrett og wushu som nye sportsgrener fra 2020. Istanbul, Tokyo, Baku, Doha og Madrid kjemper om å bli arrangør av sommer-OL 2020.

• karate