Fire norske bronsemedaljer i Taekwondo til Norge i Belgia

Norske taekwondoutøvere fra Bergen, Drammen og Oslo vant lørdag kveld bronsemedalje i det åpne belgiske mesterskapet som ble arrangert i Lommel i Belgia. Dette er en sterk prestasjon med tanke på at Taekwondo er med sine 70 millioner utøvere i 206 land er en av verdens mest utbredde idretter.

Maria Magnus fra Keum Gang Nesstun vant bronse i klassen kamp kvinner -55 kilo. Nina Bansal og Sune Østli fra Mudo Oslo vant bronse i mønster konkurransen. Nina Bansal vant bronse i klassen kvinner senior, mens Sune Østli vant  i kadettklassen. Joachim Wien fra Hwa Rang Drammen og Nina Bansal vant bronse i mix klassen i mønster.

WTF-Taekwondo
I taekwondo konkurrer man i kamp og mønster. Mønster er en krevende teknisk idrett innen oppvisning som går ut på at utøvere konkurrerer mot hverandre ved å vise et innøvd program med taekwondo teknikker. Konkurransen er oppdelt etter alder og kjønn. Den utøver som oppnår høyest
poengsum vinner.

I kamp konkurrer man direkte mot en motstander. Konkurransen er oppdelt i vektklasser for både kvinner og menn. Man konkurrerer i 3 runder à 2 minutter. Den som får inn flest treff på sin motstander, alternativt knock-out, vinner kampen. Denne konkurranseformen står på OL. programmet