Historiske EM-medaljer til Norge i taekwondo

Jelena Prodanovic (15) og Frida Thorsø (15), begge fra Mudo Team Furuset og Tveita tok Norgeshistoriens to første bronsemedaljer i et junior-EM noensinne.

Dette er jentes første junior-EM og de gjorde begge flotte prestasjoner.

I sin første kamp i -44 kg møtte Jelena Prodanovic den greske jenta Eirini Lachana som hun slo 9-3. Deretter vant hun 5-3 over Spanske Erea Alonso. I semifinalen ventet sølvvinneren fra Ungdoms-OL, Iryana Romoldanova. Dessverre ble den Ukrainske jenta litt for sterk og Jelena tapte kampen 6-2.

Frida Thorsø i -55 kg møtte i sin første kamp, Libuse Medova fra Tsjekkia. Frida vant kampen på knock-out i første runde da hun ledet over den Tsjekkiske jenta med 9-0. I kvartfinalen møtte Frida Magdalena Smiglewska og slo henne 10-4 og var klar for semifinale. Der møtte hun Italienske Erica Nicoll. Det ble en jevn og spennende kamp som Frida til slutt tapte knepent 17-16.

Norske utøvere har aldri prestert så bra i et junior-EM som i årets stevne på Kypros. Det deltar nærmere 400 utøvere fra 43 ulike nasjoner.

• norges kampsport forbund
  • kampsport taekwondo