ITF-utøver vant OL gull i taekwondo

Jade Jones (19) fra Wales skrev historie ved å bli den første utøveren fra Storbritannia som vant OL- gull i taekwondo. Jade Jones vant gull i klassen kvinner -57 kilo etter at hun vant 6-4 over  Yuzhou Huo fra Kina i finalen. Dette er en fantastisk historie som kunne ha vært tatt rett ut fra en film.

Jade Jones begynte å trene ITF-taekwondo da hun bare var 8 år gammel. Da hun var 15 år begynte hun å trene WTF (olympisk)Taekwondo fordi hennes store drøm var å delta i OL. 16 år gammel begynte hun å trene taekwondo på heltid og satte seg som mål at hun skulle komme på OL-laget til Storbritannia. Familien støttet henne og kjørte henne til og fra alle treningene. I 2010 samlet familien og lokalklubben hennes i Wales inn penger for at hun kunne få delta i OL-kvalifiseringen til ungdoms-OL som ble arrangert i Mexico. Med en tredjeplass klarte hun og kvalifisere seg og hun ble tatt inn på OL-laget som har sin base i Manchester. Det samme året vant hun gull ungdoms-OL som ble arrangert i Singapore. Året etter vant hun gull i US Open og bronse i Tysk Open. I mai 2011 deltok hun i senior VM i Korea hvor hun tapte finalen på golden point mot Yuzhou Huo fra Kina som hun møtte igjen i OL finalen, men denne gangen vant Jade Jones og ble olympisk mester.

Dette er fantastisk historie som beviser at alt er mulig hvis man er villig til å satse det som er nødvendig, sier sportssjef Dag Jacobsen i Norges kampsportforbund som er på jakt etter nye norske taekwondo talenter som vi satse på sommer-OL i Rio i 2016.

Har du en drøm om å komme til OL i Taekwondo?
Vi kan gjøre din drøm til en virkelighet, sier sportssjef Dag Jacobsen i Norges Kampsportforbund. Snart kommer forbundet ut med informasjon om at alle, uansett hvilken taekwondo man trener, har en mulighet til å komme på det nye bruttolaget som skal etableres med tanke på deltagelse i sommer-OL 2016 i Rio i Brasil. David Cook fra England er ansatt som ny landslagstrener fra 1. september. Han har tidligere vært trener for universitetslaget til Storbritannia og han har en doktorgrad i bio mekanikk. I dag har han ett professoriat ved Southbank University i London, men snart skal han jobbe med taekwondo på heltid. Han har en drøm om at han skal delta i Rio med flere norske utøvere i taekwondo og at de skal kunne vinne medaljer.

Målet er medaljer i sommer-OL i 2016 i Rio Før OL i London var Norge med OL-sølv i Sydney og i Beijing ranket på 11 plass i verden etter olympiske resulter. Etter OL i London hvor Norge ikke klarte å kvalifisere til ligger Norge nå sammenlagt på en 17 plass. Norge kom til en semifinale og til en bronsefinale i OL kvaliken for London.  Hadde Norge vunnet en av disse kampene hadde Norge deltatt i London. Med tanke på at det over 70 millioner utøvere som trener taekwondo i 202 land og av disse er det kun 128 utøvere som kan delta i OL er dette en kjempeprestasjon av Norge.

• taekwon-do