Karate suksess til Norge i nordisk mesterskap

Det ble 5 gull, 3 sølv og 11 bronsemedaljer til Norge i nordisk mesterskap i karate som ble arrangert i Kristianstad i Sverige på lørdag. I nordisk mesterskap deltok Sverige, Danmark, Finland, Island, Estland, og Latvia. Dette er det beste resultatet noensinne for Norge etter at nordisk mesterskap ble utvidet med kadett og juniorklasser. Landslagstrener Morten Alstadsæther er fornøyd med innsatsen og sier at dette lover godt med tanke på  Europamesterskapet som arrangeres på Tenerife i begynnelsen av mai.

NORDISK MESTER
Norge ble nordisk mester i lagkonkurranse for herrer i kata. Det norske laget besto av Pål Vatsvåg Nilelsen, Rasmus Agre Gjesdal og Kjetil Vistnes alle fra Stavanger karate klubb.

Yvonne Murray fra Mizuchi karateklubb ble nordisk mester i klassen kvinner junior-59 kilo.

Maria Bruzell Roll fra Mizuchi ble nordisk mester i klassen kvinner senior – 55 kilo etter at hun vant finalen 4-3 over en svensk jente.

Nora Skarnes Evensen fra Asker ble nordisk mester i klassen pluss 68 kilo etter at hun vant finalen 3-1 mot Finland. Nora sikret seg vinnerpoengene i siste sekund. Steffen Larsen fra Stavanger vant finalen 6-5 i klassen herrer -75 kg mot Danmark.

SØLV
Håkon Fjeldstad fra Skedsmo tapte finalen i klassen herrer senior – 60 kilo på dommeravgjørelse mot en danske etter at det sto 2-2 etter fulltid. Dansken vant i mars det åpne nederlandske mesterskapet i karate.

Embla Von Ahnen fra Troll vant sølv i klassen jenter kadett – 54 kilo.

Iselin Kvamme Pedersen fra Mizuchi tapte finalen 3-0 mot Finland i klassen kvinner senior -68 kilo.

BRONSE
Kassi Klepper fra Shobukan i klassen  jenter kadett + 54 kilo
Balder Hjerpaasen fra Mizuchi i klassen herrer junior -61 kg
Jonathan Pedersen fra Skedsmo i  klassen herrer junior -57 kilo
Åsmund Slettevold, fra Os i klassen herrer junior -76 kilo
Gard Kallhovd fra Troll i  klassen herrer junior + 76 kilo
Karl André Svendsen fra Mizuchi i klassen herrer junior + 76 kilo
Gitte Helene Brunstad fra Mizuchi i klassen kvinner senior -61 kg
Hege Haavaldsen fra Mizuchi i klassen kvinner senior -61 kilo
Jarl Kristian Gjerde fra Tresfjord vant bronsemedalje i klassen kata kadetter
Lasse Rastad Lund fra Skedsmo i klassen senior -60 kilo
Mikael Amroun fra Mizuchi i klassen herrer senior -84 kilo

Herrelaget i kamp vant bronse og laget besto av Steffen Larsen, Håkon Fjelstad, Martin Ferdriksen, Arik Amroun og Mikael Amroun.
Kvinnelaget i kamp vant bronse og laget besto av Bettina Alstadsæther, Gitte Brunsatd og Iselin Pedersen.