Mikael Oguz er Norges beste trenerforbilde

Mikael Oguz (35) er kåret til Norges beste trenerforbilde. Etter at klubber, utøvere og foreldre over hele landet har stemt på sine favoritter, var det til slutt taekwondotreneren fra Groruddalen som sto igjen på toppen.

- Tusen hjertelig takk! Det rører et taekwondo-hjerte å høre dette her. Jeg må ærlig innrømme at jeg er helt satt ut og pulsen er høy. Jeg er stolt, ydmyk, supertakknemlig og kjempeglad! Tusen takk til alle som har stemt på meg, sa vinneren til P4 da han fikk nyheten.

Fra alle kanter av landet, og fra et bredt spekter av idretter, har det kommet inn nominasjoner av trenere som fortjener tittelen Norges beste trenerforbilde. En fagjury plukket ut seks finalister til en avstemning. Etter en uke med stort engasjement fra trenernes lokalmiljøer ble det klart at Mikael Oguz fra Grorud Taekwondo Klubb hadde fått flest stemmer. Fotballtrener Fawad Hussain fra Manglerud Star og håndballtrener Øystein Claussen fra Frøya IL kom på henholdsvis andre- og tredjeplass. De andre finalistene var Ine Charlotte Hagen (Lørenskog-Rælingen Kappsvømmingsklubb), Torgrim Fossbråten (Vestre Bærum Tennisklubb) og Kjetil Bygdnes (Harstad Svømmeklubb).

Verdig vinner

Mikael Oguz har drevet Grorud Taekwondo Klubb i 14 år, og klubben har i dag rundt 200 medlemmer. Han er en ildsjel som gjennom sitt lange virke har opparbeidet seg en enorm respekt blant både barn, ungdom og voksne.

Juryen plukket ut Oguz som en av seks finalister, blant over 400 nominasjoner. Juryleder Frode Kyvåg mener Oguz er en verdig vinner:

- Mikael har uttalt at han vil skape vinnere i livet, ikke bare på idrettsbanen. Han er veldig bevisst på holdninger og verdier i alt arbeidet han legger ned i klubben, forteller Kyvåg. Nå kan Oguz og hans utøvere vente seg besøk fra en av idrettskjendisene som har vært med på å fronte kåringen.

Viktig rollemodell

Mens de fleste idrettskåringer fokuserer på sportslige prestasjoner, har kåringen av Norges beste trenerforbilde fremhevet den viktige funksjonen trenere landet over har som rollemodeller for barn og unge. Det er alkovettorganisasjonen AV-OG-TIL som har tatt initiativ til kåringen, og daglig leder Kari Randen er opptatt av å hylle den innsatsen trenere gjør på alle nivåer og innen alle idretter.

– Treneren er utrolig viktig for barn og unge. Det blir enda tydeligere når vi ser det engasjementet denne kåringen har skapt. Idretten er en av de viktigste arenaene som former barna våre i oppveksten. Derfor har trenere et stort ansvar og en stor mulighet til å gi barn og unge et trygt og inkluderende miljø i en sårbar alder. For oss handler dette også om å være tydelige på at idrett og alkohol ikke passer sammen, sier Randen i AV-OG-TIL.