Sølv og bronse til Norge i Taekwondo i Paris

Rio-laget i WTF-Taekwondo som satser for fullt mot sommer-OL i Rio, vant lørdag sølv og bronse i en stor internasjonal rankingkonkurranse i Paris og beviste dermed at de på rett vei med tanke på OL. Nesten 500 seniorutøvere fra hele verden deltar i mesterskapet som arrangeres i Stade Pierre De Coubertin i Paris.

John Asp fra Grorud Taekwondo klubb vant sølv i klassen -74 kilo etter at han tapte finalen mot Nikita Rafalovich fra Usbekistan. John Asp imponerte stort i de innledende kampene og vant fem tøffe kamper før han kom til finalen.

Richard Andre Ordemann fra Tøyen Taekwondo klubb vant bronse i klassen herrer -80 kilo etter at han tapte semifinalen mot Damon Sansun fra Storbritannia

Sportssjef Dag Jacobsen i Norges Kampsportforbund ser veldig positivt på helgens resultater

- Dette var deilig og velfortjent. Forbundet startet i 2012 med et profesjonelt lag som bor og trener sammen hele uken. Dr. David Cook trener laget hver dag og først nå begynner vi å se resultater av arbeidet. Planen er at laget skal være på topp i Rio 2016, sier sportssjefen.

Resultater
John Asp vant den første kampen i klassen herrer -74 kilo 22-5 mot Aklit Smail fra Frankrike. Den neste kampen vant han 12-8 over Teodor Gergiev fra Bulgaria. Den tredje kampen vant han 13-1 over Mickael Munier fra Frankrike. Den fjerde kampen vant han 7-6 over Marko Mutak fra Kroatia og var klar for semifinalen. I semifinalen møtte han Toni Kanaet fra Kroatia og vant 13-11 og gikk til
finalen. I finalen møtte han Nikita Rafalovich fra Usbekistan.

Nikita Rafalovich vant klassen, mens Toni Kanaet fra Kroatia og Ismael Bouzid fra Frankrike vant bronsemedalje.

Richard Andre Ordemann fra Tøyen Taekwondo klubb vant den første kampen i klassen herrer -80 kilo 12-0 over Zazoui Kylliann fra Frankrike. Han vant den andre kampen 10-9 over Maksim Rafalovich fra Usbekistan. I kvartfinalen møtte han Daniel Dowling fra Storbritannia og vant
9-5 og gikk til semifinalen hvor han møtte Damon Sansum fra Storbritannia og tapte 12-8.

Damon Sansum fra Storbritannia vant klassen, mens Piotr Pazinski fra Polen vant sølv og Andre Bilia vant vant sølv og Andre Bilia vant den andre bronsemedaljen.

Andre norske resultater
Siv Anja Mienna fra Taekwondo Team Heimdal tapte den første kampen I klassen kvinner – 49 kilo 5-1 mot Georgia Barnes fra Storbritannia.

Tina R. Skaar fra Øvre Romerike Budo Senter  tapte den første kampen i klassen kvinner pluss 73 kilo 2-1mot Aleksandra Kowalzcuk fra Polen.

Tor Løvset Waage fra Taekwondo Team Heimdal vant den første kampen i klassen herrer -80 kilo 15-3 over Mamoudou Bassoum fra Frankrike, men tapte den neste kampen Damon Sansun
fra Storbritannia 23-14.

Mohammed Elhatri fra Tøyen Taekwondo klubb vant den første kampen i klassen herrer -80
kg 5-3 over Arber Bajra fra Belgia , men tapte den neste kampen 2-1 mot Piotr Pazinski fra Polen.

• kampsport
  • taekwondo