Sparker ned gamle lover: Moghal første unntak fra knockoutloven

Taekwondoutøveren Rehman Moghal (40) er den første kampsportutøveren som får dispensasjon fra knockoutforskriften. Dette betyr at Moghal det neste året kan konkurrere i mesterskap i Norge.

Rehman Moghal fra Oslo fikk sin søknad om dispensasjon fra knockoutforskriften godkjent av Godkjenningsnemden slik at han for første gang siden 2008 kan delta i NM i taekwondo. Tidligere har det ikke vært mulig for utøvere over 34 år å delta i klasser med fullkontakt.

- Det er en seier bare å få muligheten til å delta i NM, sier en glad Moghal som i november kan kjempe om sin tolvte Norgesmestertittel og sin tredje Kongepokal.

Brev til Kongen

Rehman Moghal trener mye i klubben sin og sparrer også med landslaget i helgene. Han ble nordisk mester på Island i år og har flere gode plasseringer fra internasjonale stevner. Den meritterte taekwondoutøveren får nå muligheten til å tas ut til å delta i fullkontaktklasse i nordisk mesterskap i Trondheim i januar og alle andre nasjonale konkurranser i 2015.

Men veien har vært lang. Tidligere har Moghal søkt to ganger om dispensasjon, men fått avslag. Til slutt skrev han et brev til Kongen hvor han uttrykte sitt store ønske om å delta i nasjonale konkurranser. Derfra ble han henvist til Kulturdepartementet og Godkjenningsnemden for organisert kampaktivitet som tillater knockout. Først da begynte ting å skje.

Åpner dører

Moghal tror også det at hans søknad ble godkjent kan få positive følger for andre

- Jeg er veldig glad for avgjørelsen om at jeg får dispensasjon til å delta i Norge. Jeg håper også dette åpner dører for andre utøvere over 34 år som ønsker å konkurrere med fullkontakt, sier 40-åringen.

Sportssjef i Norges Kampsportforbund ser også svært positivt på denne saken

- Dette er gledelig for oss. Rehman Moghal er en dyktig utøver, og vi håper at dette i fremtiden kan åpne for at det kan arrangeres internasjonale stevner i Norge, noe som ikke har vært mulig tidligere på grunn av lovverket, sier en optimistisk Dag Jacobsen.

• kampsport
  • kampsport taekwondo