Uttak til VM i taekwondo mønster

Pressemelding  •  03-12-2012 13:52 CET

Norges Kampsportforbund har tatt ut laget som skal delta i VM i Taekwondo for mønster som arrangeres Tunja i Colombia fra 6.-9. desember.

I sist VM som ble arrangert i Russland deltok det nesten 600 utøvere fra 52 nasjoner og Norges beste plassering var en  19. plass. Etter VM i fjor har de norske utøverne trent målbevist med tanke på årets VM. Blant annet har de vært på treningssamling i Sør-Korea i sommer som et ledd i oppkjøringen og i det åpne Ungarske mesterskapet i oktober vant alle gull.

Norges lag
Joachim Wien fra Hwa Rang i Drammen
Nina Bansal fra Mudo Torshov
Jan Åge Østby fra Solør taekwondo klubb

Målsetting i år er medalje. Norges største medaljehåp er Jan Åge Østby som hadde en femteplass i 2006 og i  2007  og i  EM i 2009 vant han en bronsemedalje, sier Thomas Jensen som er landslagstrener for taekwondo mønster  i Norges Kampsportforbund.Hovedmålet til Nina Bansal og Joachim Wien er en finaleplass i individuelle klasser og i par.

Program
Nina og Joachim skal konkurrere individuelt på fredag og i par på søndag, men Jan Åge Øsby skal i aksjon lørdag.

Info om Taekwondo
Med over 70 millioner utøvere i 202 land er Taekwondo en av verdens største idretter.
I Taekwondo konkurrer man i kamp og mønster.

Mønster er en krevende teknisk idrett innen oppvisning som går ut på at utøvere konkurrerer mot hverandre ved å vise et innøvd program med taekwondo teknikker. Konkurransen er oppdelt etter alder og kjønn. Den utøver som oppnår høyest poengsum vinner.

I kamp som er på OL-programmet konkurrer man direkte mot en motstander. Konkurransen er oppdelt i vektklasser for både kvinner og menn. Man konkurrerer i 3 runder à 2 minutter. Den som får inn flest treff på sin motstander, alternativt knock-out, vinner kampen.

Se film om mønster