Høye dieselpriser blir en utfordring

NLFs direktør Geir A. Mo er kritisk til økte priser på drivstoff etter avgiftsøkningen ved nyttår. Han mener det grønne skiftet gjør det vanskeligere for norsk transportnæring.

Ved årsskiftet gikk prisene på bensin og diesel opp i Norge. Gårsdagens listepris fra Circle K for en liter diesel var 14,09 kroner per liter – mens pumpeprisene i mange tilfeller ligger høyere. Grunnen til prisøkningen over nyttår skyldes økt veibruksavgift og økt CO2 avgift. Totalt utgjør avgiftsøkningen 44 øre per liter. Det er likevel ikke avgiftsøkningen ved nyttår som har sørget for den store prisøkningen som har vært på diesel det siste året. Her spiller nemlig både dollarkurs, raffineripriser og ikke minst prisen på råolje stor betydning.

Konkurransevridende

- Jeg frykter økt smugling av diesel og er bekymret for at dette får konsekvenser for norske arbeidsplasser. Avgiftsøkningen vil gi utenlandske transportbedrifter en konkurransefordel sammenliknet med norske transportører som må tanke her hjemme. Nå kan utenlandske vogntog suse over grensen med rimeligere diesel i tankene, enn det norske transportører kan. Dette kan føre til mer sosial dumping, dyrere varer for forbrukerne og det vil kunne komme til å true norske arbeidsplasser, forklarer Mo.

- Mens en vanlig personbilist må ut med noen hundrelapper for å fylle tanken, må våre medlemsbedrifter ut med flere tusen kroner for full tank. Når konkurrentene kan fylle billig diesel utenfor Norges grenser sier det seg selv at det er konkurransevridende, sier NLF direktøren.

PRISØKNING: En avgiftsøkning på 44 øre ved nyttår har gitt høyere priser på diesel.

- Mager trøst

Samtidig sørger omsetningskravet for at etterspørselen etter biodrivstoff øker. Med økte avgifter på biodrivstoff, som blant annet skyldes at den avgiftsbelegges som diesel på grunn av omsetningskravet, betyr det et solid prishopp for blant annet HVO100.

Mens lastebilnæringen trykker andregenerasjons biodiesel til sitt bryst på grunn av sine optimale driftsegenskaper og kraftig reduserte CO2-utslipp, har en nå irealiteten ingen alternativer til dyr, tradisjonell diesel. Det er vanskelig å forstå, og det hele minner litt om poseavgiften, der intensjonene var gode , men konsekvensene ikke var godt nok gjennomtenkt, sier Mo.

- Resultatet av alt dette er at en allerede presset norsk transportnæring må slite enda mer med å møte konkurransen fra utenlandske aktører. Når disse kan fylle opp store tanker med billig drivstoff før de passerer grensen er det en mager trøst for norske transportører og norske arbeidsplasser at norge på papiret visstnok blir grønnere, avslutter Mo.

• drivstoff