Lillestrøm Musikkorps stakk av med seieren under NM janitsjar 2017, fulgt av Musikkforeningen Nidarholm og Christiania Blåseensemble.

116 korps til Trondheim og NM janitsjar

I helgen, 16. og 17. mars, arrangeres NM janitsjar i Olavshallen i Trondheim. Årets mesterskap er nummer 36 i rekken, hvorav de siste 28 har vært i Olavshallen. Hele 116 korps fordelt på 8 divisjoner skal i ilden i løpet av de to konkurransedagene.

NM janitsjar har i år hele tre debuterende korps; Jevnaker Ungdomskorps, Lørenskog Blåseensemble og Kristiansand Janitsjar. Veteranene er Kolbotn Konsertorkester, Lillestrøm Musikkorps, Lørenskog Musikkorps, Nittedal og Hakadal Janitsjar, Sandvikens Ungdomskorps og Skjold Nesttun Janitsjar, som har deltatt på samtlige NM i Trondheim siden 1990.

– Denne helgen vil gi oss utrolig mye flott musikk og det er mye å glede seg til. Vennskap, sosiale treff, spenning og musikalsk nytelse – uansett divisjon og ambisjon, sier president i NMF, Rita Hirsum Lystad.

Konkurransen for elitedivisjonen, 1. divisjon, 4. divisjon og 5. divisjon blir streamet gratis fra Olavshallen, og kan sees på Livestream.com. I de to øverste divisjonene vil Øystein Baadsvik og Ole Edvard Antonsen være ekspertkommentatorer.

I anledning NMFs 100-årsjubileum i 2018, blir det i år delt ut en ny hederspris under NM janitsjar. Prisen blir delt ut av Norsk Komponistforening, og skal løfte frem det norske repertoaret for korps. Hedersprisen blir delt ut til beste fremføring av norsk verk, eller et arrangement av en norsk arrangør.

Luftforsvarets Musikkorps står for festkonserten sammen med Jan Magne Førde og Tricia Boutté. Festkonserten starter klokken 20.00 i Olavshallen store sal.

Alle resultater blir tilgjengelig i appen program.no og på musikkorps.no så snart de er offentliggjort.

Norges Musikkorps Forbund skal gjøre musikkorps til en attraktiv fritidsinteresse for alle barn, unge og voksne.

Håkon Mogstad

Strategisk rådgiver 480 38 185