Markus Dyrud (trompet) fra Kapp er en av deltagerne som stiller både som solist og ensemble i helgas mesterskap (foto: Desireé Berg).

Hedmarks-og Opplandsmesterskap for solister og ensembler

Søndag 5. mai møtes barn og unge fra flere korps i Hedmark og Oppland til konkurranse for solister og ensembler. Konkurransen finner sted i Kulturhuset Banken på Lillehammer, og det er deltagere mellom 11 og 19 år som møtes til vennskapelig kniving om heder og ære.

Alle deltagerne kommer fra skolekorpsene i regionen, men denne gangen skal det konkurreres i mindre grupper. Vi har stor oppslutning om våre korpskonkurranser, og gleder oss til å endelig å kunne arrangere en konkurranse for solister og mindre grupper også, sier Botolv Gjeldaker, daglig leder i Norges Musikkorps Forbund Innlandet, som organiserer korpsene Hedmark og Oppland.

Det er tilsammen 12 solister og 2 ensembler som skal i ilden i helga. Solistene er fordelt over flere blåse-og slagverksinstrumenter og det stort aldersspenn blant deltagerne. Dette gjenspeiles i repertoaret som blir spilt - her vil vi få høre både små og sjarmerende melodier fra de yngste, og hele sonatesatser fra de eldste deltagerne.

Noen av deltagerne spiller sammen med pianoakkompagnement, mens det er flere som skal spille helt alene. De to ensemblene som stiller i konkurransen, har utspring i hhv Fredheim Skolekorps og musikklinja på Gjøvik videregående skole.

Regions

NMF Innlandet er en av 8 regioner i NMF. NMF Innlandet organiserer 168 korps og drøyt 5000 musikanter og drillere.