​Korpsene er aktuelle som aldri før!

Årets 17. mai vil også i år bli preget av musikkorpsene. Skolekorps, veterankorps, drillkorps, små korps og store korps.

Medlemstallene viser stabilitet, med noen regionale forskjeller. Størst økning er det i innlandsfylkene Hedmark og Oppland.

Men også andre steder er det god rekruttering. På Eidsvoll har f.eks Søndre Eidsvoll skolekorps fått 62 nye aspiranter dette året.

I tillegg viser våre drill- og musikkorps at nivået er høyt. I påsken gjorde vår norske drilltropp tidenes beste prestasjon under europamesterskapet, og siste helg i april ble Eikanger-Bjørsvik Musikklag fra Nordhordland europamester for brassband. Samme helg fikk våre to skolekorps som deltok i ungdomsklassen, Tertnes Skoles Musikkorps fra Bergen og Manger Skulemusikklag fra Radøy, henholdsvis nummer to og tre.

Norges Musikkorps Forbund (NMF) er stolt over at Regjeringen har erklært neste år som «Musikkorpsenes år». I 2018 fyller NMF 100 år, og korpsbevegelsen viser evne til å fornye seg, samtidig som vi tar vare på viktige tradisjoner.

17. mai er en dag for tradisjoner, og mange aspiranter skal ut og oppleve 17. mai for første gang sammen med korpset. I 2016 var det over 10 000 nye aspiranter som begynte i korps. Tallene viser at det er attraktivt å spille i korps, og det er en arena der barn og unge får oppleve mestring, fellesskap og spilleglede i et trygt, men utfordrende miljø.

Håkon Mogstad

Strategisk rådgiver 480 38 185