Foto: Lene Borchgrevink

Norges største dirigentkurs - koronaversjonen

Norges Musikkorps Forbund arrangerer Dirigentuka i Stavanger 10.-14. august 2020.
Kursdagene er fylt med foredrag, teknikktimer, mesterklasser og alt tenkelig dirigentstoff.

Helt fra oppstarten i 2012 har Dirigentuka vært en suksess. Både deltakerantallet og evaluering fra deltakere og lærere antyder at kurset helt fra starten har truffet med både form og innhold. Kurset har klart å skape en god atmosfære og et godt læringsmiljø for alle deltakere på tross av stort spenn i både alder og erfaring.

I år har vi begrenset antallet til 50 deltakere mot 108 deltakere i 2019. Smittevern har høy prioritet. Kurset er i år kun åpent for deltakere som bor i Norge. Årets kurs blir eksklusivt for deltakerne. Det er lagt opp til mye tid til å dirigere med direkte veiledning.

Lokale korps er øvingskorps på Dirigentuka.
Stavanger Musikkorps av 1919, Bjergsted Blåseensemble og Stavanger Brass Band er involvert store deler av uken. Stavanger Symfoniorkester stilte opp som praksisorkester 4. og 5. august. På grunn av orkesterets plan ble denne delen av kurset i år arrangert tidligere.

Noe av kursets innhold vil også være tilgjengelig digitalt. Tirsdag til og med fredag er det foredrag som streames og gjøres tilgjengelig for alle.

Fakta

• Samarbeid mellom Norges Musikkorps Forbund og Universitetet i Stavanger, Fakultet for utøvende kunstfag
  • Kurssted: Universitetet i Stavanger, Fakultet for utøvende kunstfag
  • Arrangert årlig siden 2012
  • 50 deltakere og 9 lærere
  • Kurs for alle nivåer – skolekorpskurs, aspirantdirigentkurs, dirigentkurs og mesterklasser med Stavanger Brass Band og Stavanger Symfoniorkester

Mer informasjon om Dirigentuka 2020

NMF: Guro Ansteensen Haugli – produsent Dirigentuka

Guro@musikkorps.no Tlf: 97402464

UiS, fakultet for utøvende kunstfag: Agnete in’t Veld Bendiksen

agnete.i.bendiksen@uis.no Tlf: 48228081 (fra 10. August)

Vår visjon er "alle snakker korps". Våre verdier er "inkluderende, inspirerende, engasjert".