Verdens største aspirant- og juniorkorps (600) i forkant. Totalt var over 3000 musikanter og drillere med på jubileumsmarkeringen i Oslo lørdag 28. april.

Vital 100-åring

Norges Musikkorps Forbund har valgt nytt styre, der nåværende president Rita Hirsum Lystad ble gjenvalgt for andre gang.
- Jeg er fryktelig ydmyk og stolt over å få lov å være øverste leder for en så livskraftig organisasjon, sier Lystad.

Landsmøtet vedtok også enstemmig  å søke medlemskap igjen i Norsk musikkråd etter mange år der organisasjonen har stått utenfor det samlede frivillige musikkliv.

- Våre uttalelser er aktuelle, spesielt uttalelsen om Forsvarets musikk, som igjen er truet, sier president, Rita Hirsum Lystad.

Med seg i det nye styret får hun følgende:
Visepresident: Christian Børresen, Hedmark (gjenvalg)

Styremedlemmer:
Inger-Andrea Østby, Nord (gjenvalg)
Marianne Øksnes Dalheim, Trøndelag (gjenvalg)
Jørgen Foss, Øst (gjenvalg)
Alfred Bjørlo, Nordvest (ny)
Vigdis Villanger, Hordaland (ny)

Jonas Skartveit Rogne, (ansattes representant)

Varamedlemmer:
1. Henriette Adine Tørjesen, Sør (ny)
2. Christin Nyland, Hedmark og Oppland (ny)
3. Sverre Skjauff, Øst/Hordaland (ny)

Birgitte Grong, (ansattes representant)

Mer informasjon om landsmøtet finner du her:

Verdens største

Lørdagen ble markert med parade i Oslo sentrum, og verdens største aspirant- og juniorkorps. Totalt var over 3000 drillere og musikanter med og feiret 100-årsjubileet. Wenche Myhre, Kampen Janitsjar, Kongelige Norske Marines Musikkorps og 56 av våre medlemskorps, sammen med statsminister Erna Solberg. I statsministerens tale la hun vekt på at korps er samhold og mestring.

Jubileumskonsert i Operaen

Helgen blir avsluttet med offisiell jubileumskonsert i Den Norske Opera og Ballett.  Organisasjonens høye beskytter, Kronprins Haakon, vil være til stede for å høre på Forsvarets Stabsmusikkorps, Lillestrøm Musikkorps, Ole Edvard Antonsen, m.flere.

Konserten ledes av Herborg Kråkevik.

Norges Musikkorps Forbund skal gjøre musikkorps til en attraktiv fritidsinteresse for alle barn, unge og voksne.