Fantastisk løping fra Kristian Blummenfelt sikret ny andreplass i World Triathlon Series (WTS)

Blummenfelt har oppnådd en rekke topp-10 plasseringer i verdensserien WTS i år, og med en andreplass i Montreal for tre uker siden, hvilte det store forventninger på Blummenfelts skuldre da han dro til Stockholm.

I Stockholm skulle verdens beste triatleter kjempe mot hverandre i en teknisk og tøff løype, på 1500 meter svøm, 40 km sykling og 10 km løping.

Konkurransen begynte ikke så godt for nordmannen. Han kom opp av vannet som nummer 27, hele 37 sekunder bak ledende Richard Varga og Jonathan Brownlee. Dermed ble Blummenfelt liggende i en gruppe langt bak i det de startet sykkeletappen. Der lå han sammen med spanske Mario Mola, verdensseriens leder, som ei heller svømte godt.

Blummenfelt er en av feltets aller beste syklister, og normalt vil han gjøre store deler av jobben på syklingen for å ta innpå de beste svømmerne. I Stockholm kontrollerte han gruppen og kjørte inn de fleste. Samtidig passet han på at andre sterke ryttere gjorde sitt for å holde farten oppe. Til slutt kom Blummenfelts gruppe inn til veksling til løp 50 sekunder bak den fremste gruppen på seks mann. Den fremste gruppen besto blant annet av Jonathan Brownlee.

Etter en treig veksling måtte Blummenfelt jobbe hardt de første to kilometerne av løpingen for å komme opp til Mario Mola, og andre sterke løpere som franske Pierre Le Corre og Ryan Sissons fra New Zealand. Denne gruppen løp tøft for å nå igjen de foran.

De spiste gradvis opp forspranget og tok igjen flere løpere. Da 3 km gjensto hentet de inn de to siste, med unntak av Brownlee. Med halvannen kilometer igjen viste Blummenfelt hvor gutsy han er, og giret opp til en spurt. Mola klarte ikke følge, men Le Corre hang med. Oppløpet besto av en drøyt 100 meter lang motbakke, og Blummenfelt og Le Corre spurtet om andreplassen.

Blummenfelt er kjent for ikke å gi seg, og han lot aldri Le Corre løpe forbi opp bakken.

«Det var en tung siste runde. Jeg visste jeg måtte være foran siden det var en bakke til slutt, så jeg sprintet de siste 1600 meterne.»

Norge hadde to ytterligere deltakere med i WTS i dag, Lotte Miller i kvinneklassen og Jørgen Gundersen i herreklassen. Begge, som deltok i sine første WTS løp på lang tid grunnet skader, oppnådde sterke 18. plasser.

Dette løpet er det nest siste i serien i 2017, og verdensserien avgjøres i Rotterdam i midten av september. Seriens vinner er også verdensmester i triatlon. Kristian Blummenfelt ligger plassert som nummer fem i serien, ett poeng bak fjerde, og tett bak pallen. Med enda et godt løp i Rotterdam kan han fint oppnå pallen i WTS.

Norges Triatlonforbund organiserer idrettsgrener som kombinerer svømming, sykling og/eller løp. I dag har det norske forbundet 180 medlemsklubber med tilsammen 10 000 medlemmer.