Kristian Blummenfelt med ny pallplass i Yokohama World Triathlon Series

På nytt blir det 3. plass for Kristian Blummenfelt (23) i World Triathlon Series (WTS) i Yokohama. Blummenfelt hadde flere gode plasseringer i WTS i fjor og med det etablerte han seg i verdenstoppen i triatlon.

WTS er det høyeste nivået innen internasjonal triatlon. Kun disse konkurransene teller med i VM-sammendraget i triatlon. I fjor tok Blummenfelt en overraskende 3. plass i Yokohama. Dette er tydeligvis en løype som passer ham.

I dagens konkurranse var det tøffe forhold under svømmingen. Ut av vannet, etter en 1500 meter lang svøm, var Blummenfelt 5 sekunder bak ledende Jonathan Brownlee. Plasseringen var et svært godt utgangspunkt for resten av konkurransen for Blummenfelt.

Blummenfelt er normalt sterk på sykkel, og viste sin styrke i Yokohama. Løypen i Japan er teknisk krevende med mange svinger og akselerasjoner. Med vind, regn og glatt asfalt var det viktig å holde en god linje på sykkelen. Blummenfelt lå i front og var en av de som styrte feltet. Etter ni runder og 40 km på sykkel, ledet Blummenfelt konkurransen, rett foran 22 konkurrenter.

Etter en treg veksling måtte Blummenfelt jobbe seg opp på løpsetappen, og hadde jobbet seg fram til tredje posisjon etter en av fire runder. Mario Mola lå godt i front, og det ble en kamp om sølv og bronse mellom Blummenfelt, Fernando Alarza fra Spania og Henri Schoeman fra Sør Afrika. Blumenfelt så ut til å tape oppgjøret mellom de tre, men viste at kapasiteten er bedret fra i fjor og løp forbi Schoeman på oppløpet.

Det norske landslaget valgte å stå over WTS konkurransen i Australia i april, og heller prioritere et høydeopphold i Sierra Nevada. Det var tydeligvis en klok prioritering.

Norges andre utøver, Gustav Iden (21) kom inn på 22. plass, et flott resultat for den unge utøveren. Iden kom drøyt halvminuttet bak ledende Brownlee opp av vannet. Han syklet fabelaktig og tok igjen hovedfeltet etter å ha jobbet alene bak feltet i over 30 km.

Både Blummenfelt og Iden gledet seg til konkurransen i Yokohama etter en veldig god treningsperiode. Før start var Blummenfelt rolig og optimistisk: «Jeg er veldig komfortabel med formen min og jeg er sikker på at jeg skal være med og kjempe helt i toppen. Her er det en flat løype hvor det blir forventet en rask løping uansett om det blir brudd eller ett stort samlet felt. Jeg tror at jeg er god nok til å løpe med de beste.»

Det regnet heftig i Japan, som Norges sportssjef Arild Tveiten så på som en fordel for de norske deltakerne. Vanntemperaturen var 21 grader som betydde svømming uten våtdrakt.

Kristian Blummenfelt (23) tok EM bronse i 2015 og skrev med det norsk historie. Det var Norges aller første medalje i et internasjonalt triatlonmesterskap. Han var Norges første OL deltaker i triatlon da han deltok i Rio, hvor han endte på 13. plass. Blummenfelt har vunnet NM i triatlon flere ganger.

For Gustav Iden var dette andre World Triathlon Series konkurranse som senior. Hans forrige endte med DNF etter en punktering og et velt på sykkelen. Han er et talent som sportssjef Arild Tveiten forventer mye av framover, og vant Ironman i Haugesund i 2016.

Norges Triatlonforbund organiserer idrettsgrener som kombinerer svømming, sykling og/eller løp. I dag har det norske forbundet 180 medlemsklubber med tilsammen 10 000 medlemmer.