Kristian Blummenfelt tok andreplassen i dagens løp i World Triathlon Series (WTS)

Det var en følelse av «endelig» for Blummenfelt (23) da han tok andreplassen i Montréal. Han har topp-10 plasseringer fra samtlige løp han har gjennomført i år, med tredjeplass i Yokohama som beste resultat. I dag var han den eneste som kunne kjempe med Javier Gomez (34) om førsteplassen, i et felt hvor alle de beste i verden var med. Rutinerte Gomez var som ventet sterk på løpeetappen og vant til slutt med 15 sekunder foran norske Blummenfelt.

Løpet i Montréal var en såkalt olympisk distanse, som består av 1500 meter svømming, 40 km sykkel og 10 kilometer løp. Svømmingen besto av to runder, syklingen av ni runder og løpeetappen besto av fire runder.

WTS er det høyeste nivået innen internasjonal triatlon. Kun disse konkurransene teller med i VM-sammendraget i denne idretten. Blummenfelt hadde to pallplasser i WTS fra før, og flere topplasseringer i World Cup og Europa Cup i sin karriere. I fjor vant Blummenfelt i Montréal, da konkurransen hadde World Cup status.

Blummenfelt åpnet med en god svøm. Ikke uventet var det dog slovakiske Richard Varga som kom først ut av vannet, foran briten Jonathan Brownlee. Blummenfelt var 12. mann opp av vannet, 16 sekunder bak Varga og rett bak Gomez. Det dannet seg små grupper ut på sykkel, og etter en runde samlet en gruppe seg i tet som besto av Varga, Brownlee, amerikanerne Ben Kanute og Seth Rider, australske Aaron Royle, Blummenfelt og Gomez. Med flere dyktige og kjørevillige syklister, og et felles ønske om å holde unna for Mario Mola, som leder WTS-serien, holdt gruppen høy fart og økte til de som kom bak.

Blummenfelt er kjent som en av de sterkeste syklistene i serien. «Sammen med Gomez og Brownlee endret jeg hele løpet. Vi kjørte knallhardt på sykkel» fortalte Blummenfelt etter løpet.

Sportsjef Arild Tveiten i Norges Triatlonforbund, hadde tidlig i sesongen utpekt Montréal som konkurransen hvor Blummenfelt skulle ta sin første WTS seier. Blummenfelt gjorde alt han kunne for å innfri. Etter endt sykling lå gruppen 57 sekunder foran gruppen med Mola.

Blummenfelt fortsatte å legge trykket på de andre med et raskt bytte fra sykkel til joggesko. Han kom ut av skiftesonen noen sekunder før de andre. Gomez og Brownlee, blant verdens beste triatleter i en årrekke, tok han igjen og de tre løp samlet før Gomez la inn et rykk etter drøyt to kilometer. Mens Brownlee viste tydelig at han ikke evnet skru opp tempoet, prøvde Blummenfelt å svare. Han lå mellom fem og 12 sekunder bak Gomez på de neste rundene. Da Gomez la inn enda et rykk opp bakken på den siste runden, klarte ikke Blummenfelt holde følge. Han er likevel overlykkelig med andreplassen.

Javier Gomez kom i mål på 1:47:50, og er med dette den eldste vinneren av et WTS-løp noensinne, med sine 34 år.

Etter premieutdelingen oppsummerte Blummenfelt løpet sitt slik: «Jeg var innstilt på å være med fra start på svømmingen for å kunne skape et brudd. Så jeg gikk all-in for det, og jeg kjørte knallhardt på sykkel fra start. Spesielt Gomez og jeg dro alt vi kunne for at dette bruddet kunne holde helt inn. Jeg er veldig glad for at vi lyktes med det. På løp var det pent og rolig på første runde. På andre runde rykket Gomez i motbakken og jeg klarte ikke å følge. Samtidig slapp Brownlee også, og jeg skjønte at andreplassen var rimelig sikker. Jeg prøvde å tette luken til Gomez etter bakken, men klarte det ikke. Jeg hadde likevel full kontroll og så at jeg økte til de andre. Jeg er veldig fornøyd med løpingen og løpet totalt sett.»

Norges andre utøver, Gustav Iden (21) kom inn på en sterk 25. plass, et flott resultat for den unge utøveren. Han var sist opp av vannet og hadde en vanskelig oppgave, men han syklet imponerende og kom inn etter syklingen som nummer 13.

Norges Triatlonforbund organiserer idrettsgrener som kombinerer svømming, sykling og/eller løp. I dag har det norske forbundet 180 medlemsklubber med tilsammen 10 000 medlemmer.