Lotte Miller med en overraskende 10. plass i verdensserien i triatlon (WTS) i dag.

Lotte Miller (22) fra Bryne hadde en meget sterk start. Hun kom opp av vannet som 11. kvinne, 11 sekunder bak ledende Jessica Learmonth fra Storbritannia og fjorårets verdensmester Flora Duffy fra Bermuda.

WTS-konkurransen i Abu Dhabi var årets første i verdensserien. Dagens utgave var en sprint, med 750 meter svømming, 20 km sykling og 5 km løp.

På syklingen dro Flora Duffy rett i fra de andre, men hun falt på første runde. Problemer med sykkelen gjorde at Duffy ikke kunne fortsette.

Bak Duffy lå ni utøvere som nå dannet en tetgruppe. Lotte Miller var i denne gruppen. Halvveis tok Miller ledelsen i gruppa og strakk avstanden til neste gruppe før hun la seg lenger bak i gruppa for å spare seg til løpingen. I en undergang hvor mange gikk i asfalten på dagens løp, falt Jo Brown like foran Miller. Miller klarte med nød og neppe å unngå å gå ned med Brown. På neste runde måtte Miller igjen vise gode teknisk ferdigheter, da Katie Zafares gikk ned og dro med seg en annen utøver. Dermed var tetgruppa nede i seks utøvere før de skulle i gang med løpingen. Neste gruppe lå da 50 sekunder bak.

Før løpet fortalte Miller at hun skulle gå så hardt ut på svømmingen som hun kunne, for deretter å forsøke å følge med de andre så lenge som mulig. Miller har vært plaget av skader og overtrening de senere år, etter at hun ble nummer 3 i jr-VM i Chicago for tre år siden. Hun hadde derfor ingen forhåpninger om å gjøre det veldig bra på løpsdelen.

Å være tre sekunder bak lederen ut av veksling til løp var uansett ikke noe Miller hadde sett for seg før løpet. Hun var nå i en gruppe med svært gode løpere. Fire av dem dro samlet i fra Miller. Halvveis på løpingen hadde noen fra forfølgergruppa halvert gapet fram til Miller, og det var dermed spennende hvorvidt Miller kunne klare å holde på 6.-plassen. Det gjorde hun nesten. Hun ble tatt igjen på oppløpet og ble til slutt nummer 10.

Til slutt vant Rachel Klamer fra Nederland, foran britiske Jessica Learmonth. Natalie Van Coeverden fra Australia ble nummer 3.