Norges Triatlonforbund er i verdenstoppen på intensitetsstyring

Storbritannia har et av verdens aller beste landslag innen triatlon. Norges triatlonlandslag er til sammenligning ferskt, men med flere unge utøvere som markerer seg på internasjonale konkurranser. Nå kommer britene til Norge for å lære.

Sportssjefen for Storbritannias triatlonlandslag, som har Brownlee-brødrene i troppen, har bedt om møte med sportssjef Arild Tveiten og testansvarlig Olav Aleksander Bu i Norges Triatlonforbund for å utveksle kunnskap om trening, fysiologi og intensitetsstyring. Også Olympiatoppens Espen Tønnessen og Øivind Sandbakk, eksperter innen henholdsvis utholdenhet og fysiologiske og biomekaniske undersøkelser skal delta i møtet, som vil finne sted i Trondheim torsdag 22. juni kl. 10 til 16.

Tveiten og Bu har jobbet tett det siste året for å utvikle et mer presist testbatteri for intensitetsstyring av trening. Norges beste triatleter ligger på opp mot 1300 treningstimer i året og presisjon er nødvendig for å unngå overtrening. Norge har lenge blitt sett på som ledende innen forskning og utvikling i utholdenhetsidretter, og Olympiatoppen har gode miljøer for utholdenhetstesting. Likevel fant ikke Tveiten et godt nok testbatteri hos Olympiatoppen, som er grunnen til at Olav Aleksander Bu ble engasjert av forbundet for å utvikle et mer presist testregime.

«Etter fjorårssesongen så fant vi ut at vi ønsket å spisse treningen enda mer. I praksis betydde det å være enda tydeligere på intensitetsstyring for å treffe enda bedre på intensiteten,» forklarer Tveiten. «Foruten å teste Anaerob Terskel, som vi kaller LT2, så finner vi og definerer vi det som vi litt forenklet kan kalle aerob terskel LT1. For å klare å finne disse punktene samt en del andre måleparametre som vi bruker, så må testene være mer nøyaktige og av lengre varighet. Testen vi bruker nå på sykkel og løp varer i 8 ganger 6 minutters drag, og på svømming er den 8 ganger 500 meter.»

I løpet av testingen måles puls, Watt (på sykling og løp) og fart (svømming og løp). I tillegg måles frekvens og DPS (distance per stroke) på svømming. Alt dette gir data som brukes for å definere treningssoner og treningsbelastning. Dataene gir også trenerne bedre bakgrunnskunnskap for å kunne analysere treningen. Landslaget gjennomgår testing seks til syv ganger i løpet av sesongen, og med jevne mellomrom utenom sesongen. Testing blir gjennomført i forkant av treningsleirer, og da spesielt høydesamlinger. Det er spesielt viktig å styre intensiteten på og etter slike samlinger for å unngå overtrening.

Norges Triatlonforbund har mål om å få med tre deltakere til OL i 2020 og fire deltakere i 2024. Det krever mye av vårt unge landslag. Utviklingen av Norges beste testregime for utholdenhetsidrett legger grunnlaget for å nå målene.

Norges Triatlonforbund organiserer idrettsgrener som kombinerer svømming, sykling og/eller løp. I dag har det norske forbundet 180 medlemsklubber med tilsammen 10 000 medlemmer.