Tappert forsøk fra Kristian Blummenfelt i dag i Grandfinalen i Verdensserien

Kristian Blummenfelt, Casper Stornes og Gustav Iden var de som startet dagens løp i Australia med det norske flagget på drakta. Konkurransen, som var i Southport på Gullkysten i Australia, var det siste løpet i verdensserien, den såkalte Grandfinalen. Det er her kampen om hvem som skal krones som verdensmester avgjøres. Mesteren er den som får flest poeng i serien sammenlagt.

Før dagens konkurranse var Blummenfelt nummer fem i serien, etter en sesong som har vært litt opp og ned, men som har inkludert tre andreplasser for den norske triatleten. Stornes og Iden har også satt sitt preg på serien dette året, med en førsteplass for Stornes og en tredjeplass for Iden som beste resultat så langt i år.

Sterk vind og høye bølger preget innledningen på dagens løp.

- Det var tøffe forhold hele veien. Svære bølger gjorde at det ble slangesvømming i feltet og mye kontakt med dem rundt deg. Det fortalte Blumenfelt etter løpet.

De antatt sterkeste svømmerne var først opp av vannet, med Richard Varga og Vincent Luis foran Henri Schoeman. Også Jonathan Brownlee, Marten Van Riel og Dorian Coninx var tidlig oppe og kunne være med på å danne en tetgruppe på sykkel.

Blummenfelt og Stornes kom inn i skiftesonen fra svømmingen i en stor gruppe med blant annet forhåndsfavoritter Mario Mola fra Spania og Jake Birtwhistle fra Australia, som dannet en stor forfølgergruppe. Den tidligere verdenseneren Alistair Brownlee var også med i denne gruppen, men det var Blummenfelt og Stornes som lå i front og dro gruppen hele veien.

- Det var også mye vind [på sykkel], og Casper og jeg prøvde å ligge klistret inntil gjerdet for å få en lettest mulig reise, men så kunne de andre ligge på hjulene våre.

Etter et velt i tetgruppen, klarte gruppen til Stornes og Blummenfelt å innhente forspranget. Kun Van Riel ble igjen i front, og lå som en gulrot 10 sekunder foran. Etter halvveis kjørt på syklingen tok Blummenfelt og Alistair Brownlee grep, de kjørte hardt og tok igjen Van Riel. De ble hentet inn, men så gikk Van Riel og Blummenfelt på nytt, og Stornes nektet å dra opp de andre til Blummenfelt. Dermed økte luka fra Van Riel og Blummenfelt til de andre raskt.

- Da vi tok igjen front ble det støting, og jeg kom til slutt av gårde med en belgier [van Riel]. Vi jobbet greit sammen. Jeg hadde håpet å få litt større luke, så etterhvert prøvde jeg å spare beina litt til løp.

Etter en teknisk utfordring på sykkelen for van Riel, måtte Blummenfelt sykle helt aleine på den siste kilometeren. Ut på løp startet Blummenfelt halvminuttet foran Van Riel og de andre. Mola og Luis kom litt sent i gang, mens Shoeman og Murray spiste inn 10 sekunder på Blummenfelt i løpet av de første to kilometerne. Mola og Vincent Luis løp seg opp og la seg fremst i forfølgergruppa. Der spiste de opp resten av ledelsen til Kristian før fem kilometer var løpt.

- Det var vanskelig å løpe aleine i front med så mye motvind i 50 % av løypen.

Blummenfelt la seg inn i gruppa men måtte slippe 3 km før mål, da Vincent Luis fra Frankrike satte inn et rykk. Luis fortsatte å male på i høyt tempo og gruppa sprakk opp. Blummenfelt ga seg aldri, og han hentet raskt inn både Le Corre og Schoeman. Det ble et spurtoppgjør om fjerdeplassen for dem, med Le Corre som den raskeste på oppløpet og Blummenfelt inn rett bak.

- Det var greit med en femteplass men jeg hadde selvfølgelig håpet på noe mer.

Luis dro i land seieren foran Mola, mens sørafrikaneren Murrey kjempet seg inn til tredjeplassen. Det resultatet holdt for Mola, som vant Verdensserien totalt og er årets verdensmester.

Som så ofte før fikk Blummenfelt den raskeste tiden på sykkel, med 54.03 på den 40 km tekniske sykletraseen. Stornes løp seg opp til en 19. plass etter at han hadde lagt seg bakover i feltet i skiftesonen før løp. Gustav Iden fikk en punktering innledningsvis på syklingen, og kunne derfor ikke fullføre løpet.

• kristian blummenfelt