97% - Fremtidens grensesnitt?

Hvor ofte er du litt usikker på om du forstod alt som ble sagt av noen andre i løpet av en måned? Om bare noen få år vil du snakke med maskiner når du ringer til et servicekontor, sjekker inn på hotell, bestiller mat eller går i butikken. Da vil faktisk maskinen forstå 97% av alt som blir sagt til den i løpet av et år. Det er imponerende! Av 100 ganger vil maskinen bare spørre ”Hva sa du?”, 3 ganger. 97 ganger vil den forstå hva du sier. Den vil gi deg svaret på sekunder. Den vil gjøre at vi kan gjøre det mennesker er gode på. Komplekse og intelligente oppgaver!

”Norkart. Hvordan ser naboens byggesøknad ut plassert i kameraet mitt?”

Kanskje fremtidens kartapplikasjon ikke er et kart? Kanskje fremtidens kartapplikasjon er en kommando. Stemmestyrte grensesnitt er ikke lenger en fremtidsvisjon i krystallkulen. Det er enkelt tilgjengelig og i kraftig vekst i helt vanlige hjem. Flere og flere har nå en ”Siri”, en ”Alexa”, eller en ”Google” hjemme. Flere og flere blir tilvendt at grensesnittet til tjenester og informasjon er stemmestyrt. Foreløpig er det mindre bruk i profesjonelle tjenester. Dette kommer til å være helt annerledes om noen få år. Da vil kanskje avanserte analyser kjøre i skyer og stemmestyres.

”Norkart. Send SMS til alle eiere av eiendommer som ligger i flomutsatte strøk, har septikktank og ligger innenfor 1 kilometer fra de store vannledningene.”

Teknologien for å få dette til finnes allerede. Datasettene finnes allerede. Er dette fremtiden – eller er dette morgendagen?

• effektivisering
  • stemmestyring