Blogginnlegg -

Årets mest spennende sommerjobb? - Kan kunstig intelligens fra Norge hindre omskjæring i Tanzania?

Hvordan kan et lite IT-firma i Norge hjelpe tusenvis av barn i Tanzania ved bruk av kunstig intelligens?

Tenk deg først situasjonen:

Barnet ditt trenger hjelp. Ambulansen er på vei. Men ambulansen vet ikke hvor du er. For kartet finnes ikke. Dette er en utenkelig situasjon i Norge. Vi har verdens beste kartgrunnlag. I Tanzania er dette virkeligheten. Hver dag.

I Tanzania er omskjæring av jenter ulovlig. Til tross for dette er hele 15% av alle kvinnene i landet ulovlig omskjært. I mange landsbyer er dette en tradisjon som står sterkt. Heldigvis jobber tusenvis av frivillige for å motarbeide dette. De bygger «safe houses», samfunnshus og reiser aktivt ut for å redde unge jenter.

En av disse jentene er 13 år gamle Neema. I videoen under kan du se hennes historie og mer om det frivillige arbeidet som redder liv i Tanzania.

Video om Crowd2Map

De vet ofte når omskjæring skjer, hvem det gjelder og til og med hvor det skal skje. Men. Det er et vesentlig problem. Jentene vet ikke hvordan de finner «safe housene» og det frivillige politiet vet ikke hvordan de skal komme seg til jentene. Dette er fordi det ikke finnes gode kart i Tanzania. Det kan høres rart ut. Vi er vant med at Google, 1881, Finn har ekstremt detaljerte kart – overalt. I Tanzania finnes det satellittbilder. Og det finnes mye frivillighet for å gjøre landet bedre. 7500 mennesker er nå med å lage et bedre kart til Tanzania. Slik at jenter finner safe houses og redningsmenn kan finne jentene.

Tilbake i Norkart, så har Mathilde Ørstavik og flere andre av våre utviklere jobbet i Norkart Labs med kunstig intelligens. Målet var å lage kart over tak på bygninger basert på flybilder. For å plassere solceller. Så var Mathilde i London for å fortelle om dette i plenum på en internasjonal konferanse. På samme konferanse var Janet – som er involvert i prosjektet i Tanzania. De fant ut at den Mathilde sin kunstige intelligens, trent opp på norske flyfoto kan brukes til å finne bygninger i Tanzania med internasjonale satellittbilder. Hvor kult er ikke det!?!

Spoler vi fremover mot sommeren så er et Norkart Sommer-team med studenter klare for å jobbe en hel sommer med oppgaven: «Hvordan gjør vi det bedre for Janet å bruke Mathilde sin kunstige intelligens i Tanzania».

Dette er 1 av 3 sommerprosjekter som vi gjør i Norkart Sommer i år. Utover sommeren blogger studentene om hverdagen, utfordringer, lunsjmenyer og techinnovasjoner de kommer over! Husk å følg Norkart på Facebook for å få med deg oppdateringene og hvordan vi prøver å gjøre verden bittelitt bedre dag for dag.

Se nettsiden til Crowd2Map for mer informasjon om prosjektet deres: https://crowd2map.wordpress.com/

• Data, telekom, IT

Mathilde Ørstavik