GEOGRAFISK IT - EN VIKTIG RÅVARE FOR DIGITALISERING

Er det noen som ikke har hørt eller lest ordet; «digitalisering» den siste uken? Alle bransjer, fagfelt og arbeidsplasser påvirkes av en eller annen form for anvendelse teknologi og data. Vi ser store internasjonale gigantselskaper vokse opp fra tech og inn i andre bransjer. Alle blir vi også mer bevisste datasporingen og utnyttelsen sammenstilling av data kan brukes til – både for gode og mindre gode hensikter.

På jubileumsmarkeringen for organisasjonen for Geomatikk, GeoForum, holdt jeg avslutningsforedraget hvor jeg tok for meg digitaliseringens betydning relatert til geografisk IT.

Jeg synes Digitaliseringsminister Nikolai Astrup forklarer digitalisering på en god måte: Det handler om å gi bedre offentlige tjenester, økt verdiskaping – og nye arbeidsplasser. Det handler strengt tatt ikke om teknologi – det handler om hvilke effekter teknologi kan skape.

– Regjeringens mål er å legge til rette for at digitalisering kan gi bedre offentlige tjenester, økt verdiskaping og nye arbeidsplasser. Det ligger enorme muligheter i nye teknologiske løsninger, men hvis vi skal ta ut det fulle potensialet, må både næringsliv og offentlig sektor ta dem i bruk for å løse oppgavene på helt nye og bedre måter.

Digitaliseringsminister Nikolai Astrup.

Lite kjent for folk flest er en liten bransje med stor rekkevidde: Geomatikkbransjen. Geografisk IT har tidligere vært synonymt med papirkart. Som vi alle vet – sånn er det ikke lenger. Nå er selskap som Uber, Google, Facebook, Tinder drevet av posisjonsdata – location. Geografisk IT er ikke lenger sært og hemmelig. Hvem kan se for seg en eiendomsbransje uten digitale geografiske data og analyser? Hvem kan se for seg smarte byer uten forhold til «location»?

Og får vi til å gi bedre offentlige tjenester, økt verdiskaping og skape nye arbeidsplasser uten geografisk IT? Jeg tror ikke det. Jeg tror eiendomsinformasjon, geografiske data og teknologi er helt nødvendig for moderne digitalisering som skaper resultater.

Men. For en liten bransje som geomatikkbransjen handler dette også om å forstå og akseptere bransjeglidning. Bransjer, fag og selskaper glir over i hverandres områder. Bilselskaper blir kartselskaper, sparkesykler blir smartbysensorer, kartselskaper blir AI-selskaper, skille mellom offentlig og privat viskes ut – Geomatikkselskaper og IT-selskaper er ikke lenger to forskjellige ting.

Allikevel er det ekstrem spisskompetanse og en gigantisk verktøykasse med teknologi og data innenfor Geomatikkbransjen. Jeg jobber hver dag med å vise flere utenfor denne lille bransjen vår store verktøykasse. Og det håper jeg også flere gjør fremover.

Verktøykassen med geografisk data, teknologi og kompetanse er en digitaliseringsgullgruve som er lite kjent for folk flest og for de fleste digitaliseringsbedrifter. Uten den er det vanskeligere og dyrere å få til digitalisering som gir bedre offentlige tjenester, verdiskaping og nye arbeidsplasser.

Det er derfor jeg påstår at Geografisk IT er selve råvaren i moderne digitalisering.

• hentepant
  • nyteknologi