Microsoft LEAP 2018 - De store trendene

Hvert år arrangerer Microsoft LEAP, en samling for utviklere og programvarearkitekter fra sine partner-selskap i nordiske land. Som gullpartner med Microsoft er Norkart selvsagt med på denne samlingen hvert år!

Formatet er en uke med intensive forelesninger fra mange av Microsoft sine best and brightest, og masse insideinformasjon på hva de tenker og hvor de skal. Med andre ord: 250 nordboere samlet i en uke for å nyte Seattles regnvær på den best mulige måten! Nemlig innendørs, med laptopen foran seg og spennende kunnskap i hodet.

Microsoft har de siste årene gjort mye for å ta opp kampen med Google og AWS i skya. Dette har ført til at forskjellen på pris og utvalg ikke er merkbart mellom de store skyleverandørene, noe som flytter fokuset til organisasjon og utvikler. Gjennom hele uka fikk vi høre om hvordan Continuous Delivery er noe de har fokusert mye på, både for utvikling internt og ut mot kunder gjennom Visual Studio Team Services. I 2018 skal nemlig utvikleren effektiviseres gjennom bedre verktøy, enkel tilgang til skyressurser og et forhold til Microsoft som er myntet mer på open source enn lisenskostnader.

Microsoft har forstått at det å bygge gode miljøer rundt åpen kildekode er gull verdt: De får i praksis gratis arbeidskraft og samtidig flere brukere av de prosjektene de satser på, som igjen kan driftes i Azure. En annen strategi for å nye markeder er å la et team med Azure-eksperter reise rundt og hjelpe kunder med maskinlæringsprosjekt. Dette uten å fakturere timer, og selv om regningen i Azure nok dekker et par ukers workshop, er dette en interessant måte skape nye kundeforhold på.

IoT fra ytterst til innerst

Internet of Things og maskinlæring er neppe nye uttrykk for noen, men vi har fortsatt til gode å se at man enkelt kan ta i bruk disse teknologiene. Microsoft ønsker å demokratisere maskinlæring og har som mål at man skal kunne bruke det uten å være ekspert på feltet. Som bevis på at dette er mulig viste de til AI-konkurranser hvor algoritmene slår menneskebaserte team i utforming av nevrale nettverk. Singulariteten er med andre ord nær!

Siden maskinlæring først blir nyttig med store mengder data er IoT også en viktig komponent i fremtidssatsingen. De ønsker å gjøre det trivielt å koble millioner av sensorer til tjenester som IoT Hub i Azure. Det neste steget er så å gjøre tolking og lagring av data mulig både online og offline. Siden IoT allerede er et utdatert begrep har de valgt å kalle offline-aspektet «IoT Edge», siden det stort sett vil bli tatt i bruk i de perifere delene av et nettverk.

Avsluttede kriger og fremtidens slag

Det var lite snakk om containers ettersom «the container wars» endte med seier til Kubernetes i slutten av 2017. Vi hadde bare et foredrag som spesifikt omtalte emnet og utover dette figurerte containers mer som en bieffekt av andre system. For eksempel blir deployment av IoT Edge-moduler gjort ved hjelp av containers. Dermed ser det ut som at containeren har blitt en kjedelig detalj i utvikling og driftsetting, akkurat slik det burde være!

En høyst saklig demonstrasjon av informasjonsteleportering i en simulert kvantedatamaskin.

En langsiktig satsing som Microsoft jobber med, er kvantedatamaskiner. Dette området er langt fra modent, men de ønsker å ligge i forkant! For eksempel så finnes ikke praktiske kvantedatamaskiner ennå, men de jobber hardt med å utvikle dem. Frem til de er klare har man laget simulerte kvantedatamaskiner på tradisjonelle prosessorer og et eget programmeringsspråk, Q#. Da kan man begynne å lære seg å forstå hvordan man må tenke i kvanteprogrammering, selv om beregningstiden er dramatisk mye saktere enn det kvantedatamaskiner skal være i stand til. (Og ikke minst saktere enn det man kan gjøre med tradisjonell programmering på tradisjonell hardware…) Likevel var det gøy å prøve å vri hodet rundt hvordan man må endre programmeringsparadigmene sine en gang i fremtiden!

• kvantedatamaskiner
  • kubernetes
  • iot egde
  • azure