Otovo selger solenergi som Spotify selger musikk

I motsetning til andre leverandører av solceller til bolighus baserer Otovo seg på en forretningmodell der du som kunde leier solcellene på taket ditt av dem. Resultatet er at du betaler en fast, månedlig sum for å ha solcellene på taket ditt. Strømmen disse produserer er penger spart på strømregningen, og slik blir dette en lønnsom affære.

Men, for å kunne betjene et stort antall forespørsler fra potensielle kunder som lurer på hvor mye strøm taket deres kan produsere og hva det vil koste må det automatisering til. Otovo sitter på kompetanse og forståelse for å regne ut både kraftproduksjon, kostnad og offentlige støtteordninger. De trenger bare å vite litt om taket ditt. Opplysninger som takets størrelse, helning og hvilken himmelretning det vender har mye å si for hvor mye strøm det kan produsere.

Dette er data vi i Norkart har i vårt datavarehus! Vi synkroniserer kontinuerlig data fra Matrikkelen og FKB-dataene. På bakgrunn av disse detaljerte eiendoms- og kart-dataene kan vi finne ut hvilke bygninger som finnes på adressen din. Ikke nok med det, vi kan også finne størrelse, helning og himmelretning på alle takflater. I praksis betyr dette at når du fyller inn din adresse på Otovo sine nettsider sender deres systemer en forespørsel til Norkart Analyse. Denne tjenesten finner alle relevante takflater for eiendommen din, og mater disse til en tjeneste Otovo drifter. Denne regner om takdetaljene til informasjon om strømproduksjon og pris, og sender så ut et tilbud til deg.

Så klart må alle slike beregninger gjøre noen generaliseringer, og en slik modell er noe forenklet, slik at Otovo foretar en manuell vurdering av taket ditt hvis du velger å gå videre med solcelle-planene.

Vi synes uansett det er artig å finne nye bruksområder for dataene og tjenestene våre, og håper vi har hjulpet til med å forenkle både din og Otovos hverdag.

Har du lyst til å sjekke hvor mye strøm ditt tak kan produsere? Ta en titt på Otovos hjemmesider!

• solceller
  • fornybar energi