Forbrukermakt i digitale tjenester

Det er forbrukermakt som kommer ut av nye digitale tjenester som forandrer både økonomiske regler og hverdagslivet i norske kommuner.

Det var hovedbudskapet til adm. direktør Bent Brugård i Norkart som hans selskap i samarbeid med Telenor arrangerte for kommunesektoren torsdag 21. januar. Temaet var smarte kommuner.

– Det som skjer er demokrati i praksis. Makten flyttes over til forbrukerne. Uber er kanskje det mest kjente eksemplet på det der kunden faktisk kan kvalitetssikre sjåføren før hun bestiller bil. I fjor lanserte 1881 en tjeneste der du kunne se hva hver enkelt eiendom var omsatt for tidligere. Da grep myndighetene inn, men heldigvis hadde vi gode advokater som hjalp oss til godkjennelse. Det er dette som i praksis er forbrukermakt, sa Bent Brugård som noen av være lesere vil huske som lederen for Scandinavia Online (SOL) på 90-tallet.

Apper for smarte kommuner
Norkart har utviklet et tjenestespekter rund detaljerte kart som langt overgår Google Map i detaljgrad. En av tjenestene (Min renovasjon) som noen kommuner alt har tatt i bruk er en App som viser «medlemmene i kommunen» akkurat når det tømmes hos dem og hva som da tømmes. En annen App er basert på Kommunekart som også vil bli tilgjengelig for de som bor i kommunen der man i 3D kan se enhver reguleringsplan og utbygging. En tredje detaljerte eiendomskart.

– Før var dette applikasjoner forbeholdt ekspertbruk. Nå er dette sterkt forenklet og tilgjengelig for folk flest. I dette ligger det et stort bidrag til demokratiseringsprosessene.

Han understreket at ofte er det slik at kommunene kan begynne med de enkleste applikasjonene først og utvikle dem derfra, men det er et par grunnleggende betingelser.

Mobile First
Tjenesten må være tilgjengelig på mobil og nettbrett der brukerne er. For det andre må de være skybasert for å nyttiggjøre seg de enorme datamengdene som nå finnes tilgjengelig. For norske kommuner er det store penger å spare samtidig som det skaper begeistring blant innbyggerne, sa Bent Brugård og nevnte et nærliggende eksempel.

Selv er han den første til å nyttiggjøre seg ny teknologi – så sterkt at han har fått seg «ny bil» sju ganger siste året.

– Jeg kjøpte meg en Tesla i mars i for. Bilen er egentlig en stor smartmobil på fire hjul. Siden den gang har det det kommet sju oppdateringer av programvaren og hver gang har dashbordet endret seg og bilen har fått nye funksjoner. Nylig fikk jeg en førerløs funksjon som fungerer på Drammensveien – det vil si motorvei med midtdeler. Den fungerer, avsluttet Brugård.

Og bra er det at bilen lar seg fornye via programvare. Det gjør også mobiltelefonene til en viss grad. Men dekningsdirektør Bjørn Amundsen understreket at skal alle få dekning må de ha mobiler som støtter mange frekvenser. Har du for eksempel en mobil som ikke støtter 800 MHz kan det hende du ikke har dekning i mange utkanter til tross for at Telenor har nett der. Det betyr hyppig utskifting av mobilene som fort blir foreldet. Og det er nok ingen liten økonomisk hodepine for mange kommuner.

Bent Brugård

Administrerende Direktør 908 53 506