Innovativ solcelleløsning bidrar i det grønne skiftet

Kan du bli din egen kraftleverandør? Om du ikke er så heldig å ha en egen foss kan svaret likevel bli ja, hvis du eier et tak.

"Norkart sitter på en enorm database over bygninger rundt i det ganske land. Denne danner grunnlaget for nettsiden som vi nå har utviklet", sier Carl Christian Strømberg, innehaver av Solcellespesialisten AS

Solcellespesialisten er nettopp det: Spesialist på solceller. De har nå lansert en landsdekkende kartløsning på www.solkart.no der du enkelt søker opp ditt eget bygg, velger den takflaten som er anbefalt og får opp valgmuligheter for hva slags anlegg som passer på ditt tak.

Basert på takets himmelretning, vinkel, areal, høyde og bredde, kalkuleres det forslag til ulike løsninger. Du får prisforslag og hvor mye du kan få i støtte fra ENOVA. Effekten anlegget kan levere baserer seg også på reelle erfaringstall fra eksisterende anlegg i hele Norge.

www.solkart.no lot seg realisere med data fra Norkarts Datavarehus og kartkomponent med tjenester fra Norkarts WEBATLAS API.

Norkart ønsker Solcellespesialisten lykke til med lanseringen og vil bidra videre for å optimalisere løsningen.

Petter Nyquist

Prosjektleder Utvikling 922 91 639