Her finner du ledige studieplasser

Her finner du ledige studieplasser

Har du ennå ikke sikret deg studieplass til høsten? Se oversikt over ledige studieplasser her.

I dag kommer svaret på hovedopptaket i Samordna Opptak. Var du en av dem som ikke kom inn på førstevalget ditt?

På Noroff er det ledige studieplasser i Oslo, Bergen, Stavanger og Kristiansand.

Dobler studietilbudet innenfor IT

– Å satse på IT-kompetanse er noe av det viktigste vi kan gjøre. Det er viktig for hele det norske samfunn, og ikke bare for det vi tenker på som IT-næringen, sier administrerende direktør i Abelia, Håkon Haugli.

For å møte den store etterspørselen etter personer med IT-kompetanse, øker Noroff antall studieplasser innenfor IT fra 90 til 188, fordelt på fire eksisterende utdanninger. I tillegg lanseres den helt nye utdanningen Applied Data Science, som nylig ble godkjent av Nokut.

Bachelorstudiet Applied Data Science er blant de første av sitt slag i Norge. Gjennom studiet får studentene det teoretiske grunnlaget som kreves for å jobbe som data scientist, og gode praktiske ferdigheter i anvendelsen av verktøy og teknikker.

Håkon Haugli i Abelia ser positivt på det at Noroff utvider sitt tilbud.

– Et fag som Applied Data Science er superviktig. The Economist har sagt at vår største ressurs framover, det er data. Å kunne anvende store datamengder, betyr at man kan levere produkter og tjenester på andre måter enn tidligere, sier Haugli.

Stadig flere velger nettstudier

– De to siste årene har det skjedd en voldsom endring, og vi har faktisk doblet antall studenter, forteller rektor for nettstudier, Kjetil Johan Iversen.

Pågangen følger trenden fra tidligere semestre, hvor Noroff sine nettstudier kan vise til en vekst på 30 prosent for hver av de tolv foregående studiestartene.

– Både studieprogrammene og studentene selv har svært høy kvalitet, og vi ser at nettstudentene har like høyt karaktersnitt på sine oppgaver som klasseromsstudentene.

Nettstudenter får samme vitnemål som klasseromsstudenter.

Bedrifter etterspør praksisstudenter - før studiet er i gang

Et annet nytt studium som starter i høst er en toårig fagskoleutdanning i frontend-utvikling. Her opplever Noroff pågang fra bedrifter som ønsker studenter til praksisplasser, allerede før studiet er i gang.

– Interessen er stor. Mange bedrifter har allerede tatt kontakt for å få interns, sier fagsjef ved Noroff, Olav Slettahjell.

En frontend-utvikler er en kombinasjon av en koder og en designer. Hun jobber med flere forskjellige web-baserte programmeringsspråk, i tillegg til at hun har innblikk i det visuelle og hvordan brukeren oppfatter grensesnittet.

Løpende opptak

Noroff har løpende opptak til studier i Oslo, Bergen, Stavanger og Kristiansand.

Oversikt over hvor det er ledige studieplasser i finner du her.

Regions

Noroff er en utdanningsinstitusjon med sterkt digitalt DNA. Vi utvikler og skreddersyr våre utdanninger, sammen med relevant industri, for å imøtekomme fremtidens yrkesliv og kompetansebehov. Vi jobber for at våre studenter skal få en utdanning tilpasset en digital- og teknologisentrert fremtid. Våre studenter kan og vil bidra i et arbeidsliv i endring.

Mathilde Stray Øksendal

Pressekontakt Innholdsmarkedsfører og webredaktør Pressekontakt 90718799

Fokus på digital kompetanse tilpasset næringsliv og bransjenes behov

Hos Noroff studerer fremtidens digitale innovatører. Utdanningstilbudet består av høyskole, fagskole og nettstudier. Vi har campus i Oslo, Bergen, Stavanger og Kristiansand.

Noroff - School of technology and digital media
Elvegata 2A