Norsk Rikstoto utvider spillhorisonten

To løpseksport-avtaler er inngått, og det arbeides med en tredje som sørger for at hele det mektige australske kontinentet skal kunne se og spille på norske lunsjløp tirsdag og torsdag. Foreløpig tilbys det kun spill i lokale australske potter, men Norsk Rikstoto arbeider for at det skal bli mulig for australske spillere å gjøre sine innsatser direkte inn i norske potter.

Økt satsning
- Dette er et steg i satsningen mot økt internasjonalt spill. En satsning som skal bli gradvis større fremover, sier NRs kommersielle direktør Carl Fredrik Stenstrøm.
Det er første gang Norsk Rikstoto inngår en kontrakt direkte med australske spillselskap. Gjennom det svenske totalisatorselskapet ATG er det tidligere blitt tilbudt lunsjløp fra Norge, men nå er det NR som står bak avtalen, selv om ATG fortsatt skal være teknisk vert og som i flere år har hatt et spillsamarbeid med Australia. Norsk Rikstoto har i dag ingen teknisk løsning som gir mulighet til spill direkte inn i norske potter.

Teknisk utfordring
- Norsk Rikstotos langsiktige strategi er å åpne for internasjonalt spill direkte inn i alle våre løp, men vi mangler i dag en enhetlig løsning som gjør det mulig. Utfordringen er om vi skal utvikle en slik løsning selv eller kjøpe en ferdig løsning slik for eksempel Danmark og Finland har gjort, sier Helena Hallmann, leder av Internasjonalt spill i NR.
Hun har bred erfaring med internasjonalt spill og kommer fra samme stilling i ATG. Nå leder hun arbeidet med å utvide Norsk Rikstotos internasjonale horisont for å øke inntektspotensialet. Den australske avtalen skal gi økte inntekter for spillselskapet som fører hele sitt overskudd tilbake til norsk hestesport.

Millioninntekt
- Internasjonalt spill gir oss tre prosent av brutto spill. Med fratrekk av spill- og bildekostnader vil Norsk Rikstoto sitte igjen med et millionbeløp i inntekter i år fra de australske kontraktene, sier Stenstrøm.
Inntektsmulighetene vil øke merkbart med spill til alle norske løp og direkte inn i de norske pottene. Høyere omsetning vil også gjøre det mer interessant for hjemlige spillere å spille til egne løp.
- Å åpne norske potter for internasjonalt spill medfører også en viss risiko ettersom vi da slipper inn profesjonelle spillere med innsatser som langt overskrider norsk og nordiske spillere. ATG har erfart at det finnes mange feller, og det er viktig at vi sikrer oss mot uønsket/ulovlig spill før vi tillater åpne, norske potter. Ved å starte med spill i lokale potter risikerer vi ingenting, samtidig som vi lærer hvordan det nye markedet er, utdyper Hallman.

• spill
  • norsk rikstoto